Rakan AzamAli.com.my

Sunday, 30 September 2012

HIV; Efek stigma dan prejudis,ke manakah aku mengadu?

Hari ini adalah hari yang teramat menceriakan dalam hidupku kerana baru2 ini pembentangan bajet yang dibuat oleh Perdana Menteri telah membawakan khabar gembira khususnya bagi diriku. Sebelum ini sudah banyak kos aku belanjakan dalam menampung perjalananku berulang alik ke kota kinabalu. Mujurlah pakai zzzzzzzzzzuuuppp aja kan huhuhuhuhu hujung bulan bayar je kat mesin.


Tambahan pula aku dan beberapa orang rakan sejawat bakal menikmati durian runtuh ekoran kenaikan pangkat secara timebased. Alhamdulillah. kukira itu sebagai satu petanda bahawa rahmat dan kasih sayang allah amat melimpah ruah. Allah maha kaya. aku bersyukur padaNYA.


namun di sebalik keriangan yang kutunjukkan masih terdapat satu lagi kebimbangan yang melanda diriku sejak mula2 aku didiagnose sebagai PLHIV dulu iaitu bagaimana penerimaan keluarga, rakan2 sejawat dan masyarakat bila mereka tahu aku adalah pembawa HIV.


Suka utk aku beritahu di sini, aku telah mendapat rawatan doktor secara teratur dan sistematik. Bukanlah bermaksud tahap kesihatanku aku sudah pernah sampai ke tahap teruk kesan HIV tetapi aku sentiasa dipantau oleh pihak hospital dan secara terancang diberi temujanji untuk mendapatkan feedback mengenai keadaanku yang telah memulakan rawatan.


Aku kira itu adalah sebagai satu bonus bagi diriku kerana jika dibandingkan dengan mereka di luar sana yang mendakwa diri mereka sihat tetapi tidak pernah sekalipun membuat pemeriksaan kesihatan. Adalah tidak mustahil jika si anu bin si anu yang kita dengar aktif bersukan tiba2 rebah di gelanggang badminton dan terus dikejarkan ke hospital serta merta. Lantas ajal telah menemuinya tanpa sempat mendapat sentuhan tangan2 jururawat dan doktor yang bertugas di hospital.


Aspek kesihatan aku sudah tidak perlu risau sebab ubat HAART yang aku makan ini aku rasa sesuai dengan diriku. Malah aku rasa lebih bertenaga dan berkeyakinan diri jika dibandingkan sebelum aku makan ubat HAART ini. aku lihat ada perubahan luar biasa yang positif yang menjadikan diriku begitu berbeza jika dibandingkan dengan sebelum makan ubat HAART.


Jauh di sudut hati, aku masih lagi cuma mengumpulkan kekuatan untuk cuba menghadapi apa jua kemungkinan yang akan berlaku seandainya secara di luar kawalanku status diriku ini diketahui pihak2 tertentu. Tanpa sokongan sesiapa, inilah yang akan jadi tempat aku mengadu iaitu :


1)Rakan2 positive worrior

Aku tersenarai antara mereka yang terawal menjadi perintis kepada kewujudan komuniti positive worrior yang ada sekarang. sungguhpun aku jauh di sabah, namun aku sentiasa berasa dekat dengan rakan2 yang lain. 


Banyak sudah aku kemukakan persoalan, berulang kali suda aku mengadu di saat aku mula2 mengalami semangat yang sgt2 "down" dulu. kini aku akan terus mendokong perjuangan positive worriors dengan sedaya upaya yang ada padaku dengan cara yang sewajarnya.


Aku sedar kewujudan komuniti ini adalah hasil usaha dan idea abg Pie yang mempunyai blog sendiri. aku akui blognya antara blog yang terbaik dan sering kujadikan panduan.


2) Rakan senasib sesama blog

Setakat ini, aku aktif berblog dan salah seorang rakan blog rapatku ialah Najmi. Dia antara insan yang menjadi tulang belakang kepada keteguhan diriku sehingga kini bermula dari saat Stocrin dan tenvir em masuk ke dalam tubuhku sehingga sekarang. Dia banyak memberikan panduan kepadaku cara menghadapi efek2 awal akibat ubat HAART.

Aku berharap Persahabatan aku dengan lelaki misteri bernama Najmi hu hu hu hu tidak akan terputus kerana aku sangat memerlukan insan2 yang kuat,  tabah  dan berpengalaman seperti dia. aku ni baru setahun jagung, bak kata orang, masih lagi belum kenal erti dunia sebenar. masih belajar lagi erti realiti dalam kehidupan.


Juga tidak dpat kulupakan Abg pie yang menghubungiku ketika mula2 aku menelan ubatan HAART. Aku sangat hargai keikhlasan dan kemurnian hatinya hinggakan dia tergerak untuk menelefon dan memberitahuku apa yang patut kulakukan berkenaan HAART.


3) Rakan yang menyayangiku

Setiap insan ada naluri untuk disayangi dan menyayangi. bagi aku, ramai yang menyayangiku terutama rakan2 positive worrior seperti abg pie, luka, fareez fauzi, survivor ahp, camelia . mereka ni bagiku adalah  tunggak utama yang menjadikan aku tidak keseorangan apabila aku online kerana mereka jenis yang rajin membalas setiap msg yang kuajukan dalam group AHP. Malah adakalanya mereka yang bertanyakan padaku tentang keadaan diriku.. Alhamdulillah, masih ada insan2 yang memahami dan terus memahami.


4) Rakan Peer support yang amat supportive di QEH


Setakat ini, aku mempunyai seorang sahabat baik yang juga senasib dan sama2 mendapatkan rawatan di hospital yang sama. dia juga bergiat dalam program2 berkaitan HIV dan AIDS di Sabah. org yg kumaksudkan ialah christopher. 


walaupun berbeza agama dan etnik denganku namun dia tidak pernah meletakkan sempadan antara aku dengan dia. ini dapat kulihat dari kesungguhannya dalam membantuku dari segi idea dan sokongan moral.



5) Allah S.W.T


Itulah raja segala raja, kuasa segala kuasa. Aku sentiasa berdoa agar Aku mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Solat menjadi rutin harianku diertai dengan bacaan ayat2 suci sedikit mengikut yang kumampu. 

Tuesday, 25 September 2012

HIV ; perlukah berterus terang dalam pengakuan borang pemeriksaan kesihatan?

24 September 2012, temujanjiku yang pertama selepas makan ubat HAART buat kali pertama. kali ini aku datang agak lewat sikit dari kebiasaanya iaitu pukul 9:30pg. kulihat sudah ramai orang yang datang menunggu giliran di ID clinic hospital ini. giliranku yang kelima belas rupanya jadi aku hanya perlu tunggu sehingga namaku dipanggil. sempat juga staf jururawat menyuruhku menimbang berat badan. berat badanku 71kg.


Sepanjang menunggu giliran, aku hanya tertumpu pada kaca tv yang menayangkan cerita tv 3. ada beberapa orang pesakit yang tiba lebih awal dariku turut sama menonton tv bersamaku. ketika itu aku telah bersiap sedia dengan persoalan2 yang aku catat dalam buku catatan kecilku. 


Di samping itu, aku juga ingin kemukakan beberapa dokumen berkaitan pemeriksaan kesihatan bagi kakitangan kerajaan dalam skim sbpa dan surat rasmi berkenaan maklumat yang dicatat dalam surat kematian berhubung kes2 kematian pesakit hiv/aids.


Aku cuba menghubungi christoper, rakan baikku tetapi dia ada komitmen lain dan akan tiba ke hospital pukul 10:30. dia juga yang menyuruhku membawa dokumen2 itu untuk dipanjangkan kepada pihak doktor. siapa tahu ia menampakkan sesuatu yang menggembirakan buat diriku dan orang lain kan. cuma sekarang aku masih dibelenggu persoalan berkenaan kewajaran seseorang menyatakan status penyakit hiv yang dihidapi dalam borang pemeriksaan kesihatan SBPA.


Aku terfikir sudah tentu ia membawa implikasi negatif di kalangan penjawat awam kerana status sebenar yang diketahui boleh jadi menyebarluaskan perasaan stigma dan prejudis yang begitu hebat sehingga menjejaskan diri penjawat awam terbabit. bukan aku saja yang mengalami masalah ini ramai lagi di luar sana cuma kali ini aku perlu berani bercakap secara berdepan dengan doktor kerana aku ingin tahu adakah mereka boleh bertolak ansur jika aku tidak memberitahu status sebenarku dalam borang pemeriksaan kesihatan.


Belum sempat giliranku dipanggil oleh jururawat utk berjumpa doktor, christoper rakan baikku memanggilku. rupanya dia baru saja tiba di hospital. aku menunjukkan kepadanya borang pemeriksaan kesihatan yang pernah kuberitahu padanya. dia menyuruhku menunggu seketika sementara dia bertanya kepada doktor Lee, pakar kat id klinik ni. 


Tidak lama kemudian, dengan tidak semena2, doktor lee memanggilku masuk ke dalam bilik salah seorang doktor yang kebetulan sedang menanti kedatangan pesakit yang akan dikonsultasinya. melihat respon doktor lee yang agak baik membuatkan aku ringan mulut utk berbicara mengenai isi kandungan borang pemeriksaan kesihatan yang kutunjukkan kepadanya sambil menyatakan kerisauanku kerana di dalam borang tersebut ada ruangan yang aku sendiri perlu kemukakan pengakuan mengenai penyakit yang pernah dan sedang kuhidapi.


Aku hanya ingin kepastian, adakah boleh jika aku meletakkan tidak sahaja terhadap penyakit hiv? respon doktor tersebut mengecewakan. menurutnya, sebagai kakitangan kerajaan, kita tidak boleh berselindung dalam memberi apa2 kenyataan dalam mana2 borang jika dikehendaki berbuat demikian. dia sempat memberikan contoh bagaimana borang pengisytiharan harta perlu diisi secara telus. katanya, aku tidak boleh pura2 menafikan kerana jika pihak kerajaan tahu statusku suatu hari nanti, ia akan menimbulkan masalah besar kepadaku. jadi menurutnya, lebih baik aku mengatakan ia sahaja.


persoalan demi persoalan aku ajukan berkenaan jaminan yang aku peroleh jika aku berterus terang mengenai statusku dalam borang pemeriksaan kesihatan tersebut. doktor tersebut dengan selambanya berkata, kamu tidak akan dipecat begitu sahaja kerana kamu sudah agak lama berkhidmat dalam kerajaan cuma dalam kes2 tertentu kamu akan kehilangan peluang utk menikmati kenaikan pangkat dan senioriti kamu akan dipengaruhi oleh status hiv kamu.


Itulah jawapan yang hampir menjadikan semangatku jatuh sekali lagi. namun, ketika itu aku tidak berseorangan kerana aku sering meminta pendapat daripada rakan2 lain yang mengalami nasib yang sama seperti. malah ada di antara tindakan mereka yang merahsiakan status ( menyatakan tidak ada hiv) disokong oleh doktor yang merawat mereka.


Bagiku, walaupun aku ada hiv, tetapi aku mendapatkan rawatan di hospital dan aku diakui sihat oleh ddoktor yang memantau perkembanganku walaupun baru beberapa hari makan ubat HAART. aku tidak ada penyakit jantung, darah tinggi, hepatitis, TB dsb...cuma ada virus hiv yg menumpang di dalam tubuh badanku yang kini dilemahkan oleh ubat-ubatan HAART yang kumakan ssecara berdisiplin di bawah pemantauan doktor.


Jadi, mengapa insan seperti aku perlu berdepan dengan risiko terjejasnya senioriti dsb kesan hiv yang kini suda terkawal kesan rawatan yang kuterima? aku bukannya seorang yang memerlukan bantuan dan pertolongan orang lain utk membuat kerja kerja harian lantaran hiv ini. dibandingkan dengan orang2 yang lumpuh atau menghidap penyakit yang lebih kritikal seperti TB yang lebih mudah berjangkit, aku lebih berdikari malah mampu membantu semua orang dalam perkhidmatanku.


Dalam dunia ini susah nak jumpa keadilan. semua doktor sudah tahu apa itu stigma, apa itu prejudis tetapi ada juga sebahagian daripada mereka yang sengaja meletakkan pesakit2 mereka menghadapi risiko stigma dan prejudis. Doktorlah yang diharap dapat memberi sokongan namun apa yang terjadi padaku, susah nak diperkatakan lagi.


Aku seolah2 putus harapan. mengapalah doktor Lee tida sebaik doktor lain yang aku tahu mereka sependapat denganku agar status hiv itu dinyatakan tidak sahaja. apalah dosanya penghidap2 hiv hinggakan mereka berdepan dengan situasi yang boleh mengorbankan khidmat bakti yang mereka taburkan sekian lama tanpa berbelah bahagi.


Aku mula faham bagaimana karakter doktor Lee yang pada mulanya kusangka boleh bertoleransi dalam hal pengakuan tentang status HIV dalam borang pemeriksaan kesihatan.  aku mula terfikir kalau semua doktor di Malaysia sama macam pendapat doktor Lee, aku percaya tentu ramai orang yang enggan berurusan dengannya apabila diarah menjalani pemeriksaan kesihatan yang memerlukan seseorang mengisytiharkan status HIVnya.


Malas memikirkan hal tersebut, aku kembali menumpukan pada konsultasiku bersama doktor shalini. ternyata dia seorang doktor yang peramah dan baik hati. aku berasa senang sepanjang berjumpa dengannya malah semua persoalan yang telah kutulis awal2 di kertas catatanku kesemua dijawab dengan memuaskan hati. katanya, aku perlu elakkan makan spirulina kerana ia boleh mengakibatkan masalah hati. ramai pesakit yang datang kepadanya dalam keadaan organ hati mengalami kerosakan akibat mengamalkan memakan spirulina. 


Terdapat beberapa supplemen yang dia cadangkan bagus untuk aku yang sedang mengambil ubat HAART. antaranya ialah minyak ikan. katanya ia bagus untuk mengurangkan kadar kolesterol dalam darah. kebetulan kadar kolesterolku naik sedikit bacaannya dan difahamkan ia adalah kesan ubat HAART yang kumakan seminggu lepas. aku disarankan mengamalkan senaman agar lebih sihat. kurangkan makan makanan yang berminyak dan berlemak agar kadar kolesterolku tidak naik.


Masa makan ubat kuubah. pada mulanya dicadangkan aku memakannya pukul 9 malam namun disebabkan pada sebelah malam aku perlu menyiapkan beberapa kerja berkaitan bidang tugasku maka aku menukar masa ke pukul 10 malam. pernah juga aku makan lewat 3o minit. doktor shalini menasihatkan agar aku jaga waktu makan ubat dan jangan sampai terlupa. kesannya ia menyebabkan ubat tidak berkesan terhadap virus dalam tubuhku kerana daya rintangannya semakin meningkat.


seterusnya, dia menuliskan preskripsi ubatan yang akan kuambil dibilik farmasi id klinik. aku mengakhiri perjumpaan dengan doktor dengan ucapan terima kasih sebelum beredar ke bilik farmasi yang berdekatan dengan bilik doktor. sampai saja di sana, kelihatan mr wong menyambutku dengan muka selamba. aku menyerahkan kertas preskripsi kepadanya lantas dia mengambil 2 kotak ubat iaitu stocrin dan tenvir em dan terus menyerahkan kepadaku begitu sahaja.


diikuti dengan sedikit penerangan berkaitan dengan cara pengambilan ubat tersebut

 


Monday, 24 September 2012

Temujanji doktor kali pertama lepas HAART

Hari ini adalah antara hari2 bersejarah dalam hidupku kerana inilah yang akan menentukan samaada ubat2an HAART yang diberikan kepadaku seminggu lepas adalah sesuai dengan fizikalku atau tidak. Aku akan berjumpa doktor pada hari ini untuk mengetahui keadaan fizikalku setelah darahku diambil pada 21 September iaitu hari Jumaat lalu.


cuaca hari ini agak mendung dan hujan. aku perlu berhari2 agar tidak menghadapi tanda2 demam dan selsema. alhamdulillah sepanjang aku berada di kota kinabalu, aku tidak mengalami keadaan seperti di permulaan Haart kuambil walaupun ada sedikit kesan2 itu kurasai namun ia dapat aku gagahi seperti biasa. tak boleh layan sangat juga kena lawan.


menceritakan detik2 pemanduanku pada hari khamis lalu, semenangnya ia adalah saat2 genting kerana semua sedia maklum keadaanku yang masih lagi baru mengambil ubat HAARt. wujud juga kebimbangan dalam diriku mengenai keselesaanku dan keselematankan dalam pemanduan namun aku hanya bertawakkal kepada allah kerana hanya dia tempat aku bergantung harap.

sekadar ilustrasi : kejadian kemalangan jalanraya yang berlaku di sabah melibatkan bas ekspress.


alhmdulillah aku dapat memandu dengan baik walaupun ada beberapa kali aku terpancit kerana terlalu letih dan mengantuk. namun aku hmpir lagi menemui ajal kerana di satu selekoh menaiki bukit di kawasan antara ranau dan kundasang ada sebuah lori treler yang bergerak perlahan. oleh kerana hari dah gelap pukul 9 malam, dan tiada kelihatan samar2 cahaya kereta yang bergerak dari arah bertentangan, aku terus memotong trailer itu. 


namun entah kenapa terlalu pantas masa berlalu tiba2 sebuah kenderaan pacuan empat roda kelihatan bergerak dengan lajunya mengikut arah yang bertentangan. aku menjadi panik. adalam keadaan itu, hanya satu je boleh jadi berlaku iaitu perlanggaran antara aku dengan kenderaan pacuan emat roda itu disebabkan kesilapan aku sendiri yang memotong lori trailer yang sedang bergerak lambat mendaki bukit.

di saat2 genting itu, aku cuba menekan brek namun aku tertekan pedal minyak lalu keretaku tergerak laju sikit.lantas aku terus lepaskan mana2 pedal dan keretaku terhenti. mujur kenderaan pacuan mepat roda itu berhenti dan memberikan isyarat agar aku kembali ikut laluanku yang asal. syukurlah tidak berlaku apa2 perlanggaran dan kemalangan.


 aku sempat tidur dalam kereta tu sebanyak 3 kali. last di kawasan yang sudah beerhampiran dengan tamparuli aku tertidur kerana terlalu letih. kulihat jam pukul 9:30mlm, hmpir2 suda masa utk aku makan ubat HAART. masa perjalanan pula memerlukan dalam lingkungan 40 minit saja lagi. 


aku cuma takut terlajak sampai ke pukul 12 malam dan sudah tentu aku terpaksa makan ubat haart sambil memandu dan keadaan itu terlalu berbahaya. namun, kuasa allah siapa yang tahu. aku sampai di kediamanku di kota kinabalu pukul 10:30 malam dan selepas makan ubat HAART, aku terus tidur merehatkan diri. solat maghrib dan isyak terpaksa kutunaikan pukul 4 pagi selepas aku terjaga dari tidur.

Thursday, 20 September 2012

HAART Azam hari kesembilan

perhatian; gambar sekadar ilustrasi sahaja.


Alhamdulillah, nampaknya aku rasakan tahap kesihantku semakin bertambah baik selepas seminggu aku mengambil ubat HAART. aku rasa semakin bertenaga berbanding sebelum ni. aku juga tidak mudah dijangkiti selsema dan demam walaupun aku terkena tempias hujan sepanjang hari kelmarin cuaca yang hujan saja sepanjang hari.


aku juga dapat rasakan kulit2ku semakin tegang hahahahahahaha... rasa yakin diri semakin aku rasai berbanding sebelum ini di mana aku masih percaya bahawa supplement2 tambahan mampu menjadikan aku lebih sihat. tetapi kali ini, aku mengatakan ubat HAART yg doktor bagi tu memang menakjubkan. aku raa diriku makin 'ganteng' hahahahahahahaha.... perasan padahal sedar2 la diri tu siapa oiiii... kau tu cuma hamba, yg kat atas sana tu sentiasa memerhati jadi jgn nak ckp2 besau ye....


aku hentikan sementara pengambilan supplemen yang aku biasa ambil sebelum ini. bukannya apa, aku cuma risau bahan2 supplemen itu boleh menjejaskan fungsi ubat HAART yg aku makan. aku akan bertanya pada doktor pada sesi perjumpaan isnin depan berkenaan supplemen2 yg boleh dan tidak boleh aku ambil bersama2 dengan ubat HAART yg aku makan nanti.


itu cuma apa yang aku rasa dan bukannya hasil dari laporan doktor yang akan melihat hasil pemeriksaan darahku yang akan diambil pada hari jumaat 21hb september ni. aku tak boleh terlalu rasa diriku sudah berada dalam zon yang selesa. 


namun, itulah caranya agar aku berfikiran positif agar aku tidak berasa susah hati mcm sebelum ni. untuk lebih melicinkan sesi temujanji dengan doktor nanti, aku akan cuba mengimbas semua yang berkaitan dengan kesan2 yg aku alami sepanjang mengambil ubat. aku juga akan ajukan persoalan2 yang boleh aku jadikan panduan. untuk itu, aku akan buat catatan ringkas dalam buku kecil ttg soalan2 yang akan aku kemukakan nanti. biasanya, sebelum jumpa doktor, banyak tu soalan nak ditanya tapi bila dah kena panggil dan berdepan dengan doktor, ada la tu yg dilupa.. 



Wednesday, 19 September 2012

HAART Azam hari kelapan


syukur yang tidak terhingga ke hadrat ilahi kerana masih memberiku peluang untuk meneruskan perjuanganku dalam hidup. 

Hari ini masuk hari kelapan aku mengambil dua jenis ubat HAART iaitu Efavirenz ( Stocrin) dan Tenofovir Em. Kombinasi dua ubat yang dipilih oleh doktor yang memantau perkembangan cd4ku seminggu yang lepas. semalam seperti biasa aku menelan ubat2an tersebut pukul 10 mlm sebelum tidur.


pada mulanya, masa yang dicadangkan pukul 9 malam tetapi aku mengubahnya memandangkan ia terlalu awal bagiku. jika aku memilih 9 malam banyaklah kerja yang aku tidak dapat sempurnakan untuk pekerjaanku keesokan harinya.


justeru aku telah memilih untuk makan ubat pukul 10 malam. setakat ini, aku rasa semakin sihat dan tidak mudah mendapat selsema dan demam. jika sebelum ini, aku kerap bersin dan selsema. tetapi semenjak aku ambil ubat HAART, aku dapati keadaan2 tersebut suda tidak aku alami. aku rasakan diriku sihat sesihat2nya. syukur pada ilahi yang memberikanku nikmat sihat. sebelum ini aku selalu saja alami masalah selsema dan demam.


selera makanku juga makin bertambah namun aku juga amalkan senaman ringkas setiap hari agar berat badan dapat kukawal. aku juga selalu menggunakan alat tekanan darah untuk aku ketahui sendiri tekanan darahku. jika sebelum ini, kadar bacaannya rendah tetapi kali ini naik sedikit tapi ia tidaklah sampai ke paras bahaya. masih di paras normal lagi.


esok adalah hari aku menempuh kembali perjalanan yang panjang ke kota kinabalu. aku akan memulakan pemanduan selepas sesi bekerja. kebetulan pada hari esok aku telah dilantik sebagai fasilitator program yang diadakan di luar jadi aku rasa aku boleh quit awal sebab ada 4 orang termasuk aku yang bersama2 menggalas tanggungjawab yang diamanahkan. aku sudah maklumkan pihak urusetia bahawa aku terpaksa keluar seawalnya untuk memulakan perjalanan yang jauh.


blog ini mungkin akan senyap seketika selama aku berada di kota kinabalu dan ia akan kembali dengan entry terbaru sekembalinya aku dari sana. doakan agar aku selamat pergi dan balik. doakan agar tahap kesihatanku terbaik dan kombinasi ubat yang diberi tidak menjejaskan tubuh badanku serta dapat bertindak dengan berkesan mengawal virus yang ada dalam tubuhku.

Tuesday, 18 September 2012

HAART Azam hari ketujuh


Selamat Hari Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ke 79 tahun yang disambut pada 16 September 2012.

Semoga semua warga ATM dalam tiga cabang perkhidmatan  Tentera Darat Malaysia, Tentera Laut DiRaja Malaysia dan Tentera Udara DiRaja Malaysia sentiasa berada dalam keadaan sejahtera sentosa untuk berbakti dan mempertahankan negara. Jasa dan pengorbanan anda tiada galang gantinya.




Jasa dan pengorbanan tentera sangat mulia kerana dengan adanya mereka kedaulatan negara dapat dipertahankan daripada sebarang ancaman yang boleh membahayakan keselamatan. Dalam konteks diriku, tentera yang ada dalam tubuh badanku adalah CD4 yang menjadi perkiraan dan penentuan sama ada aku perlu memulakan pengambilan ubat2an HAART atau sebaliknya. jumlah CD4 ku yg terkini pada 11 September adalah 317, sudah berkurangan rupanya. oleh itu, aku perlu patuh pada arahan doktor untuk memulakan pengambilan ubat HAART.

 
Hari demi hari berlalu. sudah masuk seminggu lamanya aku hidup sebagai PLHIV yang bergelumang dengan ubat-ubatan HAART. aku tidak menyangka bahawa dalam hidupku akhirnya aku terpaksa hidup bergantung dengan ubat-ubatan. tanpanya, sudah pasti aku mengalami masalah kesihatan akibat kuman2 HIV yang menumpang di dalam darahku.


Setelah bercuti kelmarin hari ini aku kembali bertugas seperti biasa. aku bersyukur kerana setakat ini aku belum pernah minta cuti hanya kerana kesan sampingan ubat HAART yang aku mula ambil pada 11 September lepas. Aku masih mampu datang ke tempat kerja sekalipun mengalami sedikit rasa pening dan mual pada dua hari pertama aku makan ubat.


Aku juga bersyukur kerana kelmarin iaitu hari isnin dikira sebagai cuti umum kerana sambutan hari malaysia jatuh pada hari ahad. bertambahlah sehari jumlah cutiku. 3 hari aku habiskan masa merehatkan diri di rumah sepuas2nya di samping aku meneruskan jadual pengambilan ubat HAART setiap pukul 10 malam dengan penuh disiplin.


Aku dapat rasakan dua jenihs ubat yang doktor sarankan padaku iaitu Stocrin dan tenovofir ini serasi dengan keadaan tubuh badanku. selanjutnya aku diminta datang ke hospital untuk diambil darah pada hari khamis ini 20 september. melihat pada tarikh tersebut, aku terkejut kerana ia jatuh pada hari khamis sedangkan hari jumaat adalah hari bekerja.


aku cuma merayu pada pihak hospital agar tarikhnya diubah ke hari jumaat 21 september agar aku dapat mc sehari pada hari itu. jika tidak, aku terpaksa kembali bekerja pada hari jumaat. belum sempat nak berehat kena balik bertugas pula. mujur pihak hospital bersetuju.

isnin, 24 hb september pula sesi temujanji dengan doktor. aku tidak tahu apa yang patut aku kemukakan kepada pihak doktor untuk temujanji kali ini. apapun aku akan terus bertanya kepada rakan2 positive worrior berkenaan perkara2 yang boleh dirujuk kepada doktor nanti.


Monday, 17 September 2012

HAART Azam hari keenam

Selamat menyambut hari malaysia yang ke-49 buat semua.



Bersesuaian dengan sambutan hari malaysia yang dibuat pada setiap tahun, menjadi kewajipan kita untuk menjaga dan mempertahankan perpaduan yang telah sedia wujud hasil daripada usaha titik peluh pemimpin2 terdahulu. 


jika 31 ogos 1957 negara hanya terdiri daripada tanah malaya, tetapi pada 16 september 1963, ia terdiri daripada gabungan tanah melayu, sabah, sarawak, singapura dan brunei. cuma atas faktor-faktor yang tidak dapat dielakkan, akhirnya singapura dan brunei membawa haluan masing2 dan sehingga kini tinggallah semenanjung malaysia, sabah dan sarawak yang kekal dalam Malaysia.


Ayat permulaan entry kali ini agak patriotik. ia ada kaitan secara tidak langsung dengan keadaanku kini yang terdiri daripada aku dan kombinasi 2 ubat iaitu stocrin dan tenvir em. 3 unsur yang ada menjadikan aku sihat walafiat seperti sediakala dengan izin Allah dan ia akan berterusan sampai ke nafas yang terakhir.


Aku mungkin tidak dapat menjalani kehidupan yang lebih sihat dan positif semenjak aku didiagnose sebagai PLHIV jika aku enggan memulakan rawatan HAART seperti yang disarankan oleh doktor. Oleh itu, persetujuanku secara sukarela tanpa paksaan daripada mana2 pihak untuk memulakan rawatan adalah sangat tepat dan bijak.


menjadi tanggungjawabku untuk menjaga dan memelihara agar diriku dan 2 jenis ubat yang aku makan sentiasa bersama walau di mana jua berada bagi memastikan kelangsungan kesihatan diriku yang terjamin. tidak boleh salah satunya hilang. yang pasti ketiga2nya saling memerlukan.


Aku juga perlu lebih berdisiplin dalam pengambilan ubat mengikut masa. Aku harus bersyukur kerana diberi pilihan yang terbaik memakan ubat hanya sekali sehari kerana ia memudahkan diriku menjalani ibadah puasa pada tahun2 seterusnya.


negara sudah 49 tahun bergelar malaysia, 56 tahun merdeka. itu dalam konteks kenegaraan tetapi dalam konteks aku pula, aku suda diisytiharkan sebagai PLHIV secara rasmi pada 25 NOVEMBER 2009, iaitu hampir 3 tahun lalu dan sebagai PLHIV aku memulakan pengambilan ubat HAART pada 11.September.2012, bermula pada tahun ini. dua tarikh bersejarah itu kekal dalam ingatanku sepanjang hayat.


Memasuki hari yang keenam, aku mula berasa semakin bertambah serasi dengan ubat2an yang aku makan. stocrin, dengar nama ubat ini mula2 aku jadi gerun sebab ramai yang cakap ubat ini memberikan side effect yang sangat kuat. memang ternyata benar kerana aku sendiri yang mengalaminya.


Sebagai seorang PLHIV, aku tidak boleh menjadi seorang yang tewas sebelum berjuang dan berpantang maut sebelum ajal. mengapa aku harus biarkan diriku dikuasai ketakutan yang melampau dengan ubat2an ini. tak kisahlah side effectnya mcm mana, aku masih tetap dapat bernafas, masih dapat melihat keindahan alam, masih dapat menghabiskan sisa2 kehidupanku bersama keluarga tercinta.


cuma kawalan diri sendiri itu amat penting. rakan2 positive worrior ada bersama2ku meneruskan perjuangan hidup walaupun keluargaku masih tidak tahu status diriku. itu sudah cukup buatku kerana kekuatan yang terpancar dari komuniti positive worrior banyak membantu diriku menghadapi onak dan duri sepanjang didiagnos sebagai PLHIV.


dunia hari ini menyaksikan kecanggihan sains dan teknologi dalam dunia perubatan. setiap masalah yang ada pasti ada jalan penyelesaian yang sesuai buat kita. jadi mengapa aku perlu takut sedangkan aku belum mencuba sepenuhnya.


pelbagai alternatif boleh dipilih dan itu adalah tugas doktor untuk memilih yang terbaik buat kita. aku belum tahu sejauh mana keserasian ubat stocrin an tenvir em yang telah kumakan kerana darahku perlu diambil dan dianalisis secara terperinci.itulah jawapan yang tepat kepada persoalan yang kuhadapi kini.


pada hari khamis ini aku bakal memulakan perjalanan yang panjang ke kota kinabalu. kerisauan ada juga sedikit kerana tubuhku masih dalam fasa permulaan menyesuaikan diri dengan ubat. namun, aku perlu mencuba. 


aku tahu bukannya mudah memandu sejauh itu dalam keadaan bentuk fizikal muka bumi sabah yang bergunung ganang ditambah lagi aku yang kekadang berasa pening dan hendak rebah( mungkin kesan ubat). aku perlu berhati2. jika aku rasa tanda2 itu datang aku harus berhenti dan berehat. jika dah ok baru aku teruskan pemanduan. itulah percaturan yang aku buat demi masa depan diriku kelak


bukannya tidak ada cara lain yang boleh membantu. aku ada keluarga yang menetap di kota kinabalu dan mereka boleh pada bila2 masa saja datang menjemputku sama ada di lapangan terbang ataupun di stesen bas. namun aku kira itu boleh menyusahkan mereka. lagipun tentu mereka tertanya2 mengapa aku yang kelihatan sihat asyik berulang alik ke hospital.


selain itu, aku juga perlu memikirkan faktor kos. aku boleh menaiki kapal terbang dan menyewa kereta namun kosnya sudah melepasi RM500. gajiku bukanlah puluhan ribu, aku bukannya kaya raya pun. aku tau ukur baju di badan sendiri. jika aku memandu, kosnya tidaklah sampai rm200 ulang alik sebab kenderaanku jenis yang jimat minyak dan aku sentiasa pastikan penyelenggaraannya terjaga.


paling simple, tukar minyak enjin dalam sebulan pernah 2 kali aku ke bengkel untuk menukarnya. sepupuku yang kebetulan bekerja di bengkel berhampiran berasa hairan sebab aku kerap menukar minyak enjin. faham juga dia aku selalu jalan jauh.


aku perlu rehat yang cukup sebelum memandu agar tidak berasa terlalu letih. mujurlah pada kali ini cuti 3 hari la pulak termasuk hari isnin kerana hari malaysia jatuh pada hari ahad. ada hikmah semua ini buat diriku. aku tahu allah sangat sayangkan hamba2nya dan itulah yang dpt kurasakan. biar tidak dapat kasih sayang manusia asal dapat kasih sayang allah. apa guna kasih sayang manusia jika merea semua tidak ikhlas dan hanya untuk kepentingan mereka sahaja. 

(hakikatnya aku memerlukan kasih sayang semua tapi biarlah ikhlas hu hu hu)


kebetulan juga aku dikehendaki menghadiri kursus berkaitan bidang kerjaku yang diadakan pada hari jumaat dan sabtu. bila aku merujuk tarikhnya, aku berasa lega kerana ia diadakan pada 28 dan 29hb ini iaitu selepas minggu aku temujanji dengan doktor untuk memantau fasa permulaanku dalam menjalani rawatan HAART. Alhamdulillah...













Sunday, 16 September 2012

HAART Azam hari kelima

Salam buat semua.


Alhamdulillah hari ini masuk hari yang kelima aku mengambil ubatan HAART. Rasanya pada hari kelima ini aku semakin yakin. Mengapa aku berperasaan sedemikian?


Pertama, rasa pening2 dan mual teruk yang kualami seperti di hari permulaan sudah agak kurang. Rasa pening masih ada tetapi ia tidak teruk sangat. Aku masih mampu berjalan walaupun di kegelapan malam ( suasana ketiadaan bekalan letrik akibat hujan lebat dan petir ). 

aku terjaga seawal pukul 12:00 tgh malam. ketika itu aku berasa sedikit pening2 namun ia tidak membuatkan aku berjalan terhuyung hayang ketika aku mencari2 tandas untuk membuang air kecil. kan aku banyak minum air kosong bersama ubat yang aku makan.


Kedua, keadaanku semasa mula2 makan ubat pada hari pertama, aku mengalami demam panas dan kini ia beransur pulih. juga sewaktu aku menerima laporan daripada doktor ketika temujanjiku baru2 ini berkenaan cd4ku yang terkini di hospital. 

aku langsung tidak sempat memberitahu doktor bahawa aku sedang demam panas kerana aku terkejut pabila doktor mula menyuruh aku makan ubat. aku seolah2 tergamam dan tidak percaya bila doktor sebut pasal ' makan ubat'. kerana aku tahu kesan HAART bukan kepalang.


Keseresaian ubat yang aku makan semakin aku rasai lantaran side effect yang pada mulanya teruk semakin berkurangan. Demam yang kualami hilang ( mungkin ada kaitan dengan kenaikan cd4 dan tidak mustahil VL aku menurun lantas serangan demam panas itu dapat dilawan dengan antibodi tubuhku yang terkini hasil tindak balas selepas memasuki hari yang kelima aku mengambil ubatan HAART ). CHEWAH....mcm la aku ni doktor plak....tp tak salah juga buat andaian yang positif mcm tu kan...yg pasti aku langsung tidak makan sebarang ubat seperti panadol atau ubat2 dari farmasi untuk demam yg menyerangku kali ini.








Saturday, 15 September 2012

HAART Azam Hari keempat

Segala puji bagi allah tuhan semesta alam...


Hari ini sama seperti hari2 sebelum ni aku meneruskan sesi pengambilan ubat HAART yang dibekalkan doktor kepadaku. Hari ini agak special sedikit. kenapa? sebab allah telah  membuka pintu hati salah seorang rakan positive worrior untuk mengajarkanku cara atasi beberapa kesan sampingan yang aku alami 3 hari yang lepas.


Malam tadi sebelum aku menelan ubat, aku telah amalkan apa yang diajarkan oleh Najmi. begitu juga dengan adab tidur yang diajar oleh beliau. jujur aku katakan bahawa aku sudah tahu apa yang disampaikan oleh najmi namun di saat aku menghadapi saat2 panik, cemas sebab pertama kali memulakan HAART aku akhirnya menjadi lupa kepada perkara2 asas tersebut.


aku ucapkan terima kasih kepadanya kerana melalui dia aku recall balik mende2 tu dan cuba amalkan. kesannya aku tidak mengalami mimpi yang ganjil2. begitu juga khayalan2 yang bukan2 yang sering kualami apabila aku di dalam keadaan tidur tidur ayam. semua itu hilang begitu sahaja.


di hari yang keempat ini, aku terjaga seawal pukul 2:00 pagi. Aku sudah tidak mengalami keadaan mual seperti sebelum ini. begitu juga rasa pening yang teramat sangat seperti hari permulaan. Biasalahkan kalau terjaga pukul2 mcm ni tak lain dan tak bukan mesti nak mencari tandas. aku tidak lagi berjalan dalam keadaan terhuyung hayang. sebaliknya aku rasakan diriku kembali cergas secergas  diriku sebelum aku makan ubat2 HAART ini.


Mungkin ubat yang aku makan telah serasi dengan fizikalku itulah sebabnya sejak kelmarin dan hari ini aku sudah tidak berapa mengalami masalah mual dan pening2 yang agak keterlaluan seperti kualami pada hari pertama dan kedua aku memulakan pengambilan ubat2 HAART. mudah2an kombinasi ubat yang diberikan oleh doktor ini adalah tepat dan sesuai. Inilah yang akan menjadi rutin harian dalam riwayat hidupku sebagai PLHIV.




memandangkan aku ingin meneruskan hari terakhir berpuasa sunat syawal, aku mula menghabiskan masa menaip dalam blog sambil menikmati buah2an dan minuman teh bercampur madu. menu2 itu cukup kujadikan sebagai sahur bagi puasa sunat syawalku yg hanya tinggal sehari untuk disempurnakan. Aku tidak mahu sambung tidur mcm hari2 sebelum ni bila saja aku bangun tengah malam mcm ni aku pasti kembali berbaring di tempat tidur. Namun pada hari ini pula sebaliknya. Aku ingin menghabiskan masa dengan makan buah2an dan minum banyak air sebelum mula berpuasa.


Aku teringat pesan sahabat baikku Christopher, peer support di hospital Queen Elizabeth Kota Kinabalu. Menurutnya, aku perlu minum air yang banyak agar ubat yang kumakan cepat sebati dalam darah dan juga kandungan toksik dari  ubat yang berlebihan dapat disingkirkan samaada melalui peluh dan air kencing.  Jadi tak kisahlah jika aku kerap ke tandas buang air kecil setiap jam kerana itu petanda yang agak baik di sudut kesihatan.


Di saat2 ini aku masih lagi dalam tempoh percubaan sehingga selesai tempoh yang diberikan untuk aku memulakan pengambilan ubat HAART selama 2 minggu. Selepas itu barulah aku dapat tahu adakah ubat yang telah dibekalkan kepadaku benar2 sesuai dengan fizikalku atau tidak. Aku hanya bertawakkal kepada  Allah.

Friday, 14 September 2012

HAART Azam hari ketiga

Dengan Nama Allah Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang.



Kombinasi 2 ubat HAART seperti biasa aku telan diikuti dengan meminum air yang banyak sebelum aku terus lena dibuai mimpi.  aku sudah takut untuk berjaga semata2 mahu melihat kesan yang aku alami seperti yang kulakukan pada hari pertama. tidak membawa apa2 manfaat buat diriku sebaliknya ia menambahkan rasa ketakutan kepada diriku akibat perubahan yang luar biasa pada diri. jadi seeloknya aku terus masuk bilik dan tidur agar apabila kesan ubat itu sudah berjalan aku tidak menyedarinya.

Sebelum tidur, aku sempat menyapu di bahagian betisku dengan krim balsem berwarna kuning utk mengurangkan kesan kebas2. ada juga kusapu sedikit di bahagian dada sebab aku masih lagi mengalami sakit dada sedikit. entah apa punca sakit dada yang aku alami. X-ray yang diambil tidak menunjukkan apa2 simptom penyakit. Doktor sendiri yang mengesahkan paru2 aku sihat. tapi entahlah kenapa dada aku masih kekadang terasa sakit bila aku menarik nafas dalam2.

aku terjaga seawal pukul 1:30 pagi. tiada suda kesan loya seperti yang kualami 2 hari lepas cuma adala sedikit rasa pening dan ia tidak seteruk pening yang kurasai sebelum ini. aku menuju ke bilik air untuk kencing. aku berasa lega kerana aku tidak lagi berasa terhuyung hayang yang teramat sangat kali ini. 



selepas itu, aku baring kembali di tempat tidur dan cuba mengamati keadaan yang kualami. aku sudah tidak mencari2 kesan sampingan yang ada pada tubuhku atas nasihat rakan2 ia sebenarnya tidak baik untuk diriku. just let it go. hadapi dengan tenang. cuma yang aku ingat di saat aku terjaga kali ini aku telah mengalami mimpi yang susah untuk ditafsirkan.

mimpi tersebut bercampur2 pula. yang aku ingat, aku berada di dalam sebuah pesawat penerbangan ke satu destinasi dan pesawat itu sedang dirampas oleh penjenayah. Mimpi yang satu lagi, aku sedang berada di sebuah alam misteri di mana aku sedang dalam usaha untuk menyelamatkan sebuah kerajaan yang sedang mengalami masalah. masa depan kerajaan itu terletak di tanganku.....dot dot dot

cukuplah hanya sekadar mimpikan.. tapi seronok jugak mimpi pelik mcm itu daripada memikirkan perkara yang bukan2. 

alhamdulillah, pada hari ini aku mula rasa bertenaga seperti dulu. Rasa pening pun cuma ada sedikit saja berbanding dua hari sebelum ini dan lazimnya berlanjutan bila aku terbangun dari tidur dan ia terus menerus aku alami sehingga ke tempat kerja. rasa mual pun sudah hampir tiada.

Apapun aku tidak boleh terlalu berasa selesa sehingga selesai tempoh 2 minggu yang diberikan. Darahku akan diambil dan diuji sama ada ubat HAART yang aku makan sesuai atau tidak dengan tubuh badanku. aku juga tidak tahu apa akan berlaku selepas ini. apapun aku sentiasa berdoa semoga aku sentiasa kuat dengan ujian yang aku tempuh.

 

Thursday, 13 September 2012

HAART Azam hari kedua

Bismillahirahmanirahim...



entah kenapa bila aku mula menaip entry kali ini aku dihujani rasa sebak dan hampir menitiskan air mata. aku cuba kawal diri agar tidak terlalu dikuasai emosi. kebiasaannya aku tenang saja bila menulis sesuatu dalam blog ini tapi tidak pula pada kali ini.

hari kedua aku makan ubat HAART, kesan yang kurasai tidak jauh beza dengan yang aku ceritakan kelmarin. aku ingin saja berbaring rasanya sebab rasa mual nak muntah tu selalu saja datang. rasa pening2 tu sudah semakin kurang sebab selepas mkn ubat smlm aku terus terlena mungkin sebab kepenatan.

aku terjaga seawal pukul 12:30 pagi. kurasakan ketika itu rasa pening2 teramat2 sangat. aku rasa seperti menaiki bot yang dipukul ombak badai besar. aku cuba berjalan hidupkan suis lampu untuk melihat jika ada kesan2 lain terutama pada kulit. terus terang itulah yang amat aku bimbangi sebab andai berlaku kesan sampingan pada mana2 anggota tubuhku, sudah pasti orang lain tertanya2 kenapa ia jadi begitu.

Aku akan sentiasa memerhati andai ada sebarang tanda2 ruam pada tubuh badanku. ingin saja aku meluahkan rasa hati tapi pada siapa..banyak yang mahu aku ceritakan. kerap saja aku merasakan ajal aku sudah semakin dekat. namun aku belum bersedia lagi..lalu bagaimana untuk aku mengatur segala2nya andai ajal itu datang. aku tak punya siapa untuk membantu diriku terutama hal2 tentang pekerjaan dsb..

lalu hanya pada Allah sahaja tpt aku mengadu. ibubapaku masih tidak tahu lagi aku sedang memulakan HAART. mereka cuma tahu aku tak berapa sihat. namun bagaimana pula nanti andai tanda2 itu keluar? aku malas lagi nak fikir..nanti dah la aku ni pening2, bertambah pening lagi dek tak dapat mengawal minda sendiri. 


aku tidak tahu apa jawapan yang sesuai utk menepis persoalan2. yang ada difikiran aku cuma ingin jumpa doktor.. fuhhhhh... 500km lg beb... mana tahan oooo.... namun dalam hati aku berdoa yang baik2 saja buat diriku kerana aku yakin allah telah takdirkan ujian ini bersesuaian dengan tahap keimanan dan kemampuanku. itulah kata2 yang jadi pegangan aku agar aku tidak terlalu memikirkan kesan2 sampingan teruk HAART ( moga aku tak tergolong ke dalam kumpulan2 itu).

hari ini aku akan bekerja seperti biasa cuma aku akan berbaring saja nanti. akan kucari mana2 port tersembunyi yang strategik utk aku berbaring selepas aku menulis nama di buku kedatangan. lagipun sepanjang 3 hari ini tidak ada sesi yang melibatkan tugasku. ada hikmahnya pada tahun ini aku tidak tersenarai sebagai pengawas peperiksaan. jadi baki2 hari yang ada aku habiskan dengan rehat yang cukup.

sementara kawan2 sekerja yang lain aku dengar mereka sibuk mengatur jamuan sempena aidilfitri. tapi aku, aku meneruskan puasa sunat 6 hari di bulan syawal ini. hari ni masuk hari kelima aku melaksanakannya. kelmarin aku hampir lagi berpuasa tapi aku masih lagi bimbang tentang kesan sampingan HAART dan rasa keletihan yang masih belum reda setelah menempuh perjalanan 9 jam dari hospital.




Wednesday, 12 September 2012

HAART Azam hari Pertama



Dlm keadaan pening2 aku masih gagahkan diri lagi untuk menaip dlm blog. Inilah kesan pengambilan HAART yg aku sebutkan semalam. Nasib baiklah ubat HAART yang aku makan ni cuma ambil sekali je dalam sehari kalau dua kali, tak taulah mcm mana... apapun aku tabik kat kawan2 yang mampu ambil 2x HAART dalam sehari.

Mula2 lepas telan ubat kesan tu belum terasa sempat lagi yeyeyeye... tp dalam hati tertanya2 adakah aku ni kebal.

Sejam berlalu, akhirnya aku mula rasa seperti berada dalam buaian. badanku terasa panas plak. mungkin kesan demam panas yg aku alami ditambah lagi dengan ubat HAART yg baru je aku mkn. Aku asyik melihat2 adakah sebarang perubahan kat mana2 anggota badanku sebab aku pernah terbaca tentang kesan pengambilan stocrin yang menyebabkan timbul ruam2 pada kulit. setakat ni belum ada lagi, yang ada cuma rasa pening2 saja.

sepanjang malam aku seperti tidur2 ayam je. rasa mual yang membuatkan aku tak dapat tidur nyenyak. Air hampir 4 gelas besar habis kuminum mujur aku tak terkencing di tempat tidur sebab terlebih minum.

Kalau diikutkan sepatutnya aku boleh dapat cuti sebab sebelum ni ada kawan2 yang  mulakan HAART dibagi cuti oleh doktor hampir seminggu. Tapi kes aku ni tak tau mana silapnya. Mungkin doktor pun terlepas pandang agaknya. Aku pula mungkin sebab terlalu gementar tatkala dapat melihat ubat2 stocrin tu dimasukkan ke dalam pelastik dan diserahkan kepadaku, akhirnya aku menjadi lupa untuk memberitahu doktor perihal cuti.

Pagi tadi bagun je dari tidur, kesan ubat tu masih ada cuma tidaklah seteruk mcm semalam. rasa pening ada tapi aku masih boleh kawal. tapi memang agak terkejut juga dengan keadaan yang pertama kali aku alami. pergerakanku di tempat kerja agak terbatas memandangkan aku masih lagi rasa pening. Rasa mual nak muntah pun ada aku rasa. aku tak tahu apa pula kesan yang akan aku alami seterusnya..

Terima kasih kwn2 yang sudi berkongsi luahan rasa dan pengalaman terutamanya kepada abg Pie, Survivor AHP, Camelia Sulaiman, Ash Ruff, Fareez Fauzi, Najmi, tak terkecuali kesemua rakan positive worrior.. bak kata org2 tua, saya budak baru belajar... maaf andai gaya bahasa kali ini tunggang terbalik..mungkin kesan pengambilan stocrin.. hu hu hu.. sekejap lagi azam nak telan 2 jenis ubat tu dan terus tidur...... Azam minta maaf ye kalau ada salah dan silap.. hu hu hu mcm dah nak p da ni..... doakan Azam selalu...sayang kamu semua...





AA memulakan rawatan HAART

Kelmarin, aku telah mendapat laporan mengenai CD4 terkini daripada doktor. Ternyata apa yang aku jangka jadi kenyataan. CD4 aku jatuh ke paras 317 daripada 464. Doktor bertanya padaku 

" Sudah sedia untuk makan ubat?"

Tanpa berfikir panjang aku hanya mengiyakan sahaja sebab aku tahu itu adalah jalan yang terbaik daripada membiarkan diriku berada dalam keadaan yang lebih teruk lagi. Akhirnya, doktor memberitahuku dua jenis ubat yang akan diberikan kepadaku iaitu Stocrin dan Tenvir EM:




Kuantiti kedua2 ubat ini hanya cukup sekadar dua minggu sahaja memandangkan dua minggu akan datang aku perlu datang ke hospital untuk memastikan kedua2 ubat ini sesuai atau tidak dengan tubuh badanku.

Ada juga di kalangan rakan2 yang mengambil kedua2 jenis ubat ini mengalami keadaan kesan sampingan yang teruk. Ada juga yang tidak mengalami apa2 kesan. Setiap orang tidak sama. Aku berharap kombinasi kedua2 ubat ini sesuai buat diriku.

Buat permulaan aku hanya rasa pening2 dan pandanganku mula rasa seperti terhuyung-hayang. kesan tu mula aku rasai selepas sejam lebih aku menelan ubat2 tersebut. Masa yang sama aku juga alami perasaan loya. 

Moga2 kesan sampingan ubat ini hanya setakat itu sahaja dan ia tidaklah seteruk manapun. ketika menaip entry ini, aku masih dapat rasakan kesan yang aku sebutkan tadi tapi dah kurang berbanding semalam tu.  Rasanya aku masih lagi mampu mengawal stereng kereta apabila nak pergi ke tempat kerja sekejap lagi.