Friday 5 July 2013

temujanji 1.07.2013 ( part 2 )

Ketibaanku di QEH seawal 6:30 pagi amat melegakan diriku. Aku tidak perlu  lagi menunggu lama2 sebab aku mungkin dalam kelompok yang terawal dipanggil oleh doktor. Mungkin aku tak perlu kelam kabut ke airport mengejar masa 1:55ptg penerbanganku dari KK ke Tawau. Pernah sebelum ni aku terlewat hanya beberapa minit, cik yang jaga pintu masuk tu langsung tak tolak ansur. Alih alih malam tu terpaksa naik bas, 9 jam perjalanan ke Tawau. Tiket flight jangan cerita hangus begitu saja.


Mudah2an kali ni berjalan dengan lancar. Sampai je di kaunter pendaftaran, aku menyerahkan buku temujanji doktor sambil menunggu giliranku dipanggil. Kulihat aku giliran yang kedua. Lega rasanya. Dalam pada itu, jururawat yang menjaga kaunter pada hari tu memaklumkan doktor2 klinik ID sedang berada di KL menghadiri Seminar IAS 2013. Jadi hari ni QEH memang kekurangan doktor. Dimaklumkan doktor yang ambil alih tugas hari ni perlu meninjau pesakit2 lain di wad sebelum memulakan tugas di ID klinik.


Sedikit keresahan mula datang dalam diri namun aku tetap berdoa agar temujanji kali ini tidak akan mengambil masa yang lama akibat terpaksa menunggu doktor dari wad unit lain mengisi kekosongan di unit ID. Aku duduk seperti biasa di ruangan menunggu sehingga pukul 9 pagi. Biasanya waktu ni doktor sudah mula memanggil masuk ke bilik rawatan tapi kali ni tidak pula.


Aku bertanya kepada jururawat di kaunter pendaftaran bila doktor ganti tu datang. Mereka pun tak dapat memberikan ketetapan sebab doktor yang ada perlu menghabiskan tugas di wad lain sebelum mengendalikan kami di unit ID. Sampai pukul berapa entah tak tahu lagi. 


Tepat pukul 10 pagi, doktor belum juga sampai. Kebetulan rakan peer support, Christopher yang baru saja datangsempat berjabat tangan denganku. Lama aku tidak berjumpa dengannya. Sambil berbual2 panjang kami menuju ke kafetaria menikmati minuman pagi. Dia memberitahuku satu isu yang memang aku sedia maklum isu melalui Secret group PWSG iaitu isu TPPA. Mungkin dia menyangka aku tidak tahu tentang isu tersebut. Sebenarnya menerusi kawan2 dalam secret group itu, aku banyak dapat maklumat sejauh mana kesan TPPA terhadap PLHIV khususnya dan pesakit2 lain amnya. Mendengar penjelasanku sedikit sebanyak membuatkan Christoper yakin bahawa aku sentiasa mengikuti arus perkambangan semasa terutama yang berkaitan dengan isu TPPA ini.


Jam menunjukkan pukul 11 pagi. doktor masih juga belum kelihatan. Mengisi masa yang terluang aku sempat berjumpa dengan beberapa orang rakan senasib yang baru kukenal pada hari ni. Salah seorang dari mereka tahu penerbanganku pukul 1:50ptg menyarankan agar aku berbincang dengan petugas ID klinik agar memberikan ubat saja kepadaku manakala tarikh temujanji diubah ke tarikh lain agar aku tidak terlewat ke lapangan terbang.


Selesai berbincang dengan jururawat bertugas dan kaunselor QEH, Joseph, mereka pun tidak dapat membantu aku sebab hanya doktor saja yang boleh memberikan priskripsi ubat. Terpaksalah aku menunggu dengan penuh debaran.


Pukul 11:15, kelibat seorang wanita muda yang agak lincah masuk ke kaunter pendaftaran klinik ID. rupanya itulah doktor yang ditunggu2. Selepas meneliti fail2 pesakit yang sudah disusun di kaunter pendaftaran, giliran yang pertama mula dipanggil dan seorang lelaki berusia lewat 40-an yang duduk di depanku memasuki bilik rawatan. Selepas ni aku pula.

Tidak lama kemudian, kelihatan sepasang suami isteri berbangsa Cina datang ke kaunter pendaftaran bersama seorang doktor Cina lelaki membawa fail. Suami isteri itu duduk di sebelahku manakala doktor Cina yang mengiringi mereka tadi menyerahkan fail kepada jururawat di kaunter. Kulihat suami wanita Cina tu kurus kering je. Dalam hatiku, confirm la dia ni sakit.

Dengan tidak semena2 doktor Cina yang tidak beradab itu masuk ke dalam bilik rawatan dan menyerahkan fail yang dibawanya kepada doktor di sana. Tidak lama kemudian, suami isteri yang duduk di sebelahku tadi terus dipanggil masuk ke dalam bilik doktor. Entah macam mana pula dorang ni suda la datang tidak ambil nombor giliran, terus plak dapat jumpa doktor tanpa menunggu lama gara2 ada orang yang pentingkan diri sendiri.


Geram dan sakit hati dibuatnya. Aku cuba menahan kemarahan. Pukul 11:40 lelaki Cina yang kurus kerempeng itu masuk ke bilik rawatan tanpa mengambil nombor giliranpun. Lamanyaaaa dia di dalam sana keluar je dari bilik doktor tu pukul 12:10.. Kusangka mati suda dia. Isterinya kutengok macam takda perasaan bersalahpun. Macamlah QEH ni nenek moyang dorang yang punya..Ikutkan hati macam mau menghadiahkan penumbuk jak ke muka orang tu. Tak pasal-pasal yang lama menunggu makin lama menunggu.


Tak lama kemudian barulah namaku dipanggil. Mujur keadaan kesihatanku agak baik dan doktor berpuas hati. Selesai saja mengambil ubat dan mendapatkan sijil cuti sakit, aku terus berlari ke arah kereta yang parking di luar hospital. Hari itu aku jadi pelari pecut sebab mengejar masa.Memandu ke rumah, parking kereta di sana dan menaiki teksi ke lapangan terbang. Aku memang sudah menghubungi pemandu teksi yang setia memberikan perkhidmatan menghantar penumpang ke lapangan terbang.


Aku sempat juga sampai ke lapangan terbang tepat pukul 1 ptg. Mujur aku tak terlewat. Sempat juga aku check in sebelum balai berlepas ditutup.



Pengajaran buatku:


Berhubung dengan staf klinik ID terlebih dahulu sebelum datang review untuk mengelakkan sebarang kesulitan terutama jika doktor ada komitmen di tempat lain.


3 comments:

  1. Alhamdulillah Azam, Take care

    ReplyDelete
  2. Azam awk ada ke masalah-masalah seperti ini???
    1. Selaput mata yg byk di waktu pagi
    2. Perut bergas
    3. Loose stool
    4. Dry mouth n oral health

    Sy punya sytomp yg kuat seperti diatas sampai sekarang ini selepas 5 tahun antibodi test sy alhamdulillah negative hingga hari ini.

    Sy x pasti apa masalah sy semua ni jadi lepas sy dpt possible exposure 5 tahun lepas.

    -Z-

    ReplyDelete
    Replies
    1. perubahan hormon kot...atau pun simptom2 peningkatan usia

      Delete

MY RECENTLY POST

SALAM DIHULUR MAAF DIPINTA

Selamat hari raya aidil fitri... Kepada yang telah memulakan haart treatment, jangan lupa makan ubat tepat masa. Sentiasa bawa ubat kalau be...

MY POPULAR POST