Rakan AzamAli.com.my

Thursday, 4 July 2013

Temujanji 1.7.2013 ( part 1 )

1 Julai 2013, sesi temujanjiku untuk mengetahui hasil laporan ujian darah yang telah diambil beberapa minggu yang lalu. Aku tidak ingat kali ini temujanji yang keberapa kali aku hadiri. Yang aku tahu tiap kali tarikh temujanji doktor atau tarikh ambil darah aku tidak pernah sekalipun aku mengelak. Semuanya aku hadiri tepat pada waktunya walaupun QEH agak jauh dari tempat tinggalku.

Aku tidak peduli walau jauh mana sekalipun yang penting aku mesti patuh pada rawatan yang perlu aku tempuhi sekarang. Bagiku semua ini satu keperluan. Perkara lain tolak ke tepi dulu. Tengok saja la blog ini sudah jarang kujenguk. Bukan sengaja tapi aku harus akur pada kemampuan diriku sendiri. Tambahan pula tugasku sejak akhir-akhir ini selalu menjadikan aku stress dan keletihan.

Aku perlu rehat yang cukup agar diriku kembali bertenaga untuk menjalankan tugas-tugas yang tak pernah selesai hari demi hari. Kehidupan sebagai PLHIV menjadi satu kemestian untuk aku memastikan agar tahap kesihatanku menjadi keutamaan. Hitung punya hitung aku ada 25 tahun lagi untuk bekerja sebelum memasuki alam persaraan. Ikutkan hati mau saja aku minta pencen awal agar tekanan yang aku rasai kini berakhir. Namun kukira itu bukan penyelesaian terbaik. Setiap masalah adalah cabaran yang perlu diharungi dengan akal fikiran yang positif.

Berbalik pada temujanji 1 Julai baru2 ni, seperti biasa aku datang awal ke QEH. Kesibukan jalan raya pasti menyukarkan pergerakan kalau aku lambat. Kali ini aku datang ke QEH menaiki pesawat Airasia. Tiket yang kubeli 30 Jun, 9:30 malam. sampai di Kota Kinabalu 10:30 malam. Lepas tu menaiki teksi hinggalah sampai di pondok sekuriti rumah. Perut kosong mula berkeroncong minta diisi. 

Aku pun menjengah kedai yang berdekatan untuk mencari apa2 bahan untuk dimasak. Sebenarnya aku tak berapa suka makan lewat malam ni sebab memang tak berapa baik di sudut kesihatan. Tapi kali ni tahap kelaparanku sudah tak dapat kutahan. ( Menu yang dimasak agak simple tapi agak sedap bagiku, kangkung tumis bersama sardin ). Hanya itu yang mampu disediakan bagi insan sebatang kara seperti diriku ini. Cukuplah untuk membuatkan aku rasa kenyang lagipun kukira ia menu yang seimbang juga daripada makan fast food. Aku lebih suka memasak makanan sendiri daripada makan di luar sebab aku jenis suka makan sayuran. Bab makanan aku tak cerewet yang penting ada sayur sudah cukup. ( to be continued...)


2 comments:

  1. Azam, you are such a strong person. I am so proud of you. :) Take good care of yourself ya.

    ReplyDelete