Rakan AzamAli.com.my

Thursday, 3 September 2015

Pusat Pengambilan Darah (PPD)

Salam sejahtera buat semua pembaca.

Baru-baru ni 24.08.2015 aku mengikuti rutin kebiasaan iaitu mengambil darah.Cuma bezanya kali ini aku tidak lagi meminta bantuan Kaunselor ID untuk mengambil darah seperti yang selalu kulakukan sebelum ini.


Setiap orang yang sampel darahnya diambil atas tujuan pemeriksaan mesti datang sendiri ke Pusat Pengambilan Darah (PPD) di HQE untuk pengambilan sampel darah masing-masing. Berbeza dengan aku sebelum ini aku tidak datang ke PPD seperti orang lain. Sebaliknya aku meminta jasa baik Kaunselor ID klinik untuk mengambil darahku.


Hari ini bilangan yang datang ke PPD untuk sesi pengambilan darah agak ramai walaupun di saat kedatanganku ialah seawal pukul 7 pagi. Mereka yang datang awal dariku hanya menunggu giliran untuk dipanggil masuk ke ruangan khas untuk pengambilan darah. Satu persatu nama dipanggil masuk dan ditempatkan di satu kawasan yang hanya dipisahkan oleh penghalang @ 'divider'. Staf yang terlibat mengambil darah ada 4 orang semuanya.


Sampai giliran namaku dipanggil masuk oleh seorang staf wanita. Aku terus bangun dan menuju ke arah staf tersebut. Dia menyerahkan borang dan beberapa botol kosong untuk mengisi darah kepadaku. Selepas beberapa minit darahku dapat diambil oleh seorang staf lelaki yang kukira berpengalaman.


Selanjutnya aku menanti keputusan terkini tentang kesihatan diriku pada 21.9.2015 iaitu temujanjiku yang berikutnya. Aku berpuas hati dengan perjalanan sesi mengambil darah di Pusat Pengambilan Darah PPD HQE. Tiada terlihat sebarang unsur-unsur stigma, prejudis dan yang berkaitan seperti yang pernah dikongsikan oleh salah seorang kawan sebelum ini.



No comments:

Post a Comment