Rakan AzamAli.com.my

Monday, 2 July 2012

Hasrat menderma darah

'kiah, kiah, ada kempen derma darah la. jom kita menderma...

ala...tak nak la, sakit tau...lagipun aku ni kurus, dan lagi aku ni bole pengsan tau kalau tengok darah banyak tu..eee tak nak la aku.."

Antara perkara yang AA fikir sebagai mustahil untuk AA lakukan semenjak menjadi PLHIV ini ialah menderma darah. Awal2 lagi AA akan mengelak walaupun hasrat di hati memang teringin sangat untuk menjadi penyelamat nyawa orang lain.

Bayangkan, setiap hari berapa ramaikah di kalangan ibu2 yang bersalin mengalami keadaan tumpah darah? Tidak kurang juga mereka yang mengalami cedera parah akibat kemalangan dan mengalami kekurangan darah untuk terus hidup?

Tabung darah hospital pula sentiasa memerlukan bekalan darah yang mencukupi bagi menampung masalah kekurangan darah. Mengetahui keadaan ini kempen2 sentiasa dibuat bagi mengalakkan orang ramai menderma darah.

AA amat menyokong sesiapa yang berhasrat untuk menderma darah tetapi tidak pada AA. hu hu hu korang tentu tahu apa sebabnya. Tak perlu nak bagi tau lagi. huhuhu manalah tahu ada antara mereka2 yg sibuk bertanya kan apa sebabnya kan. Lepas tu soalan2 tu mcm soalan2 peguam plak.Bak kata mak semah yang dok penang tu hu hu hu tak koser....( mak semah ni gelaran mesra salah sorang rakan AHP positive worrior yg sangat sporting)...

elok 'sekeh' ja kepalanya baru dia tau hahahaha...jahat la AA ni. ala sesekali nak bermanja2 dengan gaya yg agak keras barulah berkesan. klu tak dpt dengan psikologi, pukulogi la gamaknya..

Menderma darah bagi AA adalah satu perkara yang mustahil walaupun pernah juga ada hasrat di hati untuk melakukannya. Sejurus mengetahui keadaan kesihatan AA, hasrat itu terkubur selama2nya. Entah bila ia akan dikatakan menjadi satu realiti. Cukuplah AA sedar bahawa tindakan itu menjadikan diri AA terdedah kepada satu bentuk ancaman.

Mengapa AA katakan ia adalah satu ancaman? Sebabnya, ia berkaitan dengan status PLHIV yang menjadi kerahsiaan bagi AA. Dah tahu darah tu tak bersih janganlah cari2 pasal plak AA. Banyak lagi amal bakti lain yang kau boleh buat tak semestinya derma darah saja.

Tidak cukup dengan itu, ia juga melibatkan orang lain. Ada ramai lagi yang layak di luar sana yang boleh menyahut seruan ini. moga2 pintu hati mereka terbuka untuk menderma darah. AA pula hanya jadi pemerhati dari jauh.

Jangan letakkan diri ke satu tahap hingga menyebabkan awak stress. Jaga diri, jaga emosi. Allah berikan pilihan yang terlalu banyak untuk awak berbuat kebaikan. Jangan kerana tidak mampu membuka satu pintu maka awak menyesali nasib dan hanya terpaku di pintu itu saja. Ada banyak lagi pintu2 lain. Cuba dan terus mencuba untuk membuka pintu2 tersebut. 

Ada banyak kebaikan yang boleh AA lakukan. Tidak semestinya berstatus PLHIV maka berakhirlah segala peluang untuk berbuat amalan yang mulia. 








6 comments:

  1. Salam.

    AA, n3 yang sangat baik, positif. kalau AA nak berbakti banyak cara lain. Betul & baik untuk AA. Ala kalau boring meh turun Shah Alam kita lepak2, kalau boring lagi meh tolong akak kat office ni...Tqvm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak, kalau dekat td apa salahnya

      Delete
    2. Nanti kalau akak ke sabah kita boleh lepak sama2...

      Delete
  2. tuhan tahu niat yg baik..... apa pun jgn putus asa untuk membantu... masih banyak cara lain kan selain menderma darah.....

    ReplyDelete