Wednesday 30 October 2013

Sesi Ambil darah 30.10.2013

Untuk kesekian kalinya, aku kembali menitipkan sesuatu ke dalam blog yang sudah lama tidak update. Bukan sengaja membiarkan ia kosong jauh sekali untuk tidak berkongsi serta melibatkan diri untuk kebaikan semua khususnya golongan komuniti seperti aku.


Sebenarnya banyak yang ingin kuluahkan namun aku perlu menapis setiap luahan agar ia sesuai untuk dikongsikan. Aku sememangnya mahu agar blog ini memberi aura yang positif kepada setiap insan yang memerlukan di luar sana.


30.10.2013...Tarikh aku dijadualkan mengambil darah di hospital. Seperti biasa sebelum tarikh keramat dalam hidupku bermula, aku mula merancang dari segi perjalanan ke hospital dan situasi tugasku yang tidak pernah habis di tempat kerja. Aku mahu agar rakan sekerja tidak rasa terbeban disebabkan ketiadaanku nanti.


Aku pernah menerima keluhan dari kawan2 yang mengalami situasi yang tak menyenangkan masa ambil darah di hospital. Lantaran tittle PLHIV, ada segelintir staf yang memandang serong terhadap mereka. Harap2 perkara ni tidak berlaku. Usaha untuk mengikis unsur2 diskriminasi, judgemental dalam diri setiap insan bukan perkara yang mudah tapi tak mustahil untuk mencapainya dengan adanya tahap kefahaman yang cukup tentang isu PLHIV.


Sesi ambil darah kali ni tidak apa yang menarik untuk dikongsikan. Aku hanya dapat belajar bahawa betapa berharganya apa yang aku miliki sekarang dibandingkan dengan insan lain. Aku menghubungi salah seorang peer support QEH yang berjasa kepadaku, Christopher. Ketika aku menelefonnya dia masih dalam perjalanan ke hospital. Aku menunggunya dengan sabar sambil menjamah sarapan pagi. 


Di Sabah ni, hanya dia sahaja rakan komuniti yang selalu kuhubungi. Dia jadi tempat aku mendapat info tentang HIV AIDS memandangkan dia selalu berhadapan dengan orang2 yang baru didiagnose di QEH. Sempat juga aku bersembang dengannya. Cuma aku amat kesal sebab tidak dapat hadir ke program anjuran KASIH pada 23&24 November ni. Tahun lepas aku juga dijemput untuk terlibat namun agak mengecewakan tarikhnya bertembung dengan tugas hakikiku.


Walaupun sekejap saja pertemuanku dengan Christopher, aku dapat rasakan sedikit kelegaan. Bukan selalu aku berpeluang untuk bersembang dengan rakan senasib. Aku harap sesi temujanji akan datang (27 November) berjalan lancar.


Kali ni, aku difahamkan bacaan CD4 dan CD8 tidak dapat disertakan. Terima sahaja dengan hati yang terbuka. Seterusnya aku akan datang sekali lagi ke QEH untuk review penghujung November nanti.

2 comments:

  1. CD4 Dan CD8 tak diserta kan?

    Bajet tahunan hospital dah habis kut, biasa akhir tahun CD4 dan VL selalu tak diuji sebab bajet dah tak da dan kena tunggu tahun depan.....Kalau macam ni PLHIV yang ambil darah bulan 12 baik ganjakkan ke Januari tahun depan kan...

    Ingat nak tukar tarikh lah kalau macam ni....:) Buang masa kalau ambil darah tapi tak buat ujian CD4 dan VL kan.....Saya dah kena dah macam ni tahun lalu kalau tak silap huhu

    ReplyDelete
  2. Setiap penyakit pasti ada penawarnya.Syukur kpd Allah penawar HIV sudah ditemui.Dapatkan maklumat lanjut di Pusat Rawatan Fitrah Healthcare Centre Gombak. 019 6676236-Dr Wan sedia membantu.

    ReplyDelete

MY RECENTLY POST

SALAM DIHULUR MAAF DIPINTA

Selamat hari raya aidil fitri... Kepada yang telah memulakan haart treatment, jangan lupa makan ubat tepat masa. Sentiasa bawa ubat kalau be...

MY POPULAR POST