Sunday 24 September 2017

Cita cita Mengajar diri



Salam sejahtera.. 


Dalam meniti arus kehidupan, setiap insan mempunyai cita cita yang ingin digapai. Tidak semua daripada mereka yang dapat mengecapi apa yang dihajati. Tak kurang juga yang diberi kelebihan hingga cita cita itu menjadi kenyataan. 


Dalam kamus hidupku, aku telah mengalami pelbagai peristiwa pahit manis dalam mengejar cita cita dalam hidup.  Bermacam macam dugaan hingga sampai tahap aku mengalami kejatuhan.  Aku cuba bangkit walaupun ada di kalangan insan insan hatta keluarga sendiri yang suka melihat diriku terumbang ambing.


Manusia walaupun rambut hitam tetapi hati tidak sama. Itulah pengajaran yang dapat aku pelajari.  Pada mulanya aku serba naif dan tidak dapat membezakan yang mana kawan yang mana musuh.  Bagiku asalkan saja dari kalangan ahli keluarga maka aku menganggap mereka adalah dahan untuk aku berpaut. 


Rupa rupanya prinsip itu memakan diri.  Aku menjadi saksi betapa insan yang tidak senang melihat kejayaan orang lain terus menerus menjatuhkan insan lain dari belakang.  Meskipun bila berdepan dengan mereka dikelabui dengan kata kata yang manis tetapi di sebalik itu tersembunyi niat yang tidak baik. 


Kesannya aku mengalami keadaan yang sukar digambarkan dengan kata kata.  Aku mudah tersentuh tiap kali bercerita tentang kisah hidupku ketika masih kecil sehinggalah aku berada di bangku sekolah dan menjejakkan kaki ke menara gading. 


Jika sebelum ini aku tidak dipandang malah hampir dijatuhkan tetapi keadaan agak berbeza sekarang.  Ada di antara mereka yang pernah melemparkan kata kata kesat,  sudah mula membuka mata dan mula berbaik baik denganku. 


Penerimaanku,  ya, just be positive.  Aku tidak mahu menjadi sombong dan lupa diri.  Nikmat yang ada harus disyukuri dan dikongsi bersama mengikut kemampuanku. Aku tidak mahu menoleh ke belakang. Aku tidak mahu menjadi kejam seperti perbuatan mereka kepadaku. Jauh di sudut hati, aku tetap masih ingat apa yang pernah menimpa diriku. 


Hidup umpama roda.  Hari ini kita berada di atas esok lusa belum tahu lagi keadaannya.  


Aku yakin dan percaya pada ketentuan ilahi.  Semoga sentiasa diberi perlindungan dan inayah dalam mengharungi arus kehidupan yang mencabar.


#PLHIV positive mindset
#tak mudah patah semangat
#allah tentukan rezeki
#berusaha sebaik mungkin
#kehidupan bahagia dunia akhirat

No comments:

Post a Comment

MY RECENTLY POST

SALAM DIHULUR MAAF DIPINTA

Selamat hari raya aidil fitri... Kepada yang telah memulakan haart treatment, jangan lupa makan ubat tepat masa. Sentiasa bawa ubat kalau be...

MY POPULAR POST