Monday 30 July 2012

Aku pembawa HIV positif

HIV.... satu istilah yang boleh jadi kecut perut dibuatnya kalau didengari. Teringat pengalaman pertama kali AA diberitahu hasil laporan pemeriksaan kesihatan oleh doktor berbangsa Cina berusia dalam lingkungan 50-an. Tarikh 25 November 2009 tetap terpahat di ingatan. Semua kata yang diujarkan doktor tua itu ibarat petir yang membunuh semangat AA untuk meneruskan kehidupan.

Itu cerita setahun lepas. Sekarang ni AA sudah dapat berdiri dengan kukuh dan bergerak seiring dengan kwn2 senasib lain. Moga2 semangat AA berterusan dan tak kan pernah pudar hingga ke akhir hayat.

 Masuk tahun kedua, CD4 AA yang terkini 464. Pertengahan Mac tahun ni 479. Hujung tahun lepas 254. Turun naik macam yoyo. AA belum lagi mula HAART. Masih dalam sesi training mkn vitamin. Hasil pemeriksaan kesihatan yang AA buat kat klinik swasta 29 Nov 2009 menyatakan AA sihat cuma 1 je yang tak ok, ujian antibodi HIV, REACTIVE..... down seketika tapi skrng dah ok tu cuma cerita dolu dolu.

Tak AA nafikan tahap kesihatan AA tidak mcm dulu tapi itu tak bermakna AA terus menjadi lemah. Tidak sama sekali. Namun keprihatinan AA untuk mengambil tahu hal2 ttg kesihatan makin meningkat. Tu salah satu hikmah AA dipilih manjadi seorang PLHIv. Kalau dulu, langsung AA tak ambil tahu dan slalu ambil mudah ttg penjagaan kesihatan. 

57 comments:

  1. AA, jangan lemah, ambil pengetahuan dan panduan dari blog Najmi. Bina tahao emosi yang stabil, AA still muda, jangan risau ramai PLHIV diserata dunia boleh survive, pasti AApun boleh tetapi yang penting jaga kesihatan, pemakanan dan emosi. Bercakap pada mereka yang berpengetahuan & positif, cthnya Najmi & AHP. Cari rakan yang boleh dipercayai untuk berkongsi perasaan. InsyaAllah, AA akan dapat menjalani kehidupan dengan baik. Lagipun AA belum mula dgn HAART lagi. Jaga CD4 & VL. Take care

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...Banyak sungguh info yg berguna didalam blog saudara..Wlaupn saya non hiv tetapi saya sokong perjuangan saudara dalam meneruskan kehidupan seharian.sebenarnya sebelum ni saya pernah mengamalkan cara hidup berisiko contohnya seks bebas..saya x penah amik kisah ttg hiv malah x penah terpikir pun.itulah dikatakan godaan syaitan..selepas 6 bln masa tgh2 belek blog kebetulan terpandang blog ni.masa tu subhanallah xtau nk crita mcm mana.gelisah,murung semua ada..iyalah selalunya dlm masa 3 bln result hiv blh dikesan kan.tp sya 6 bln lepas buat aktiviti berisiko baru tersedar akan apa yg dikatakan Hiv ni...alhamdulillah selepas dpt pertolongan dari sorang kawan,sya buat rapid test dan bebas dari Hiv..wlaupn sya bebas dari virus tp sya menyesal atas perbuatan yg lepas.sya taubat nasuha..sya berdosa dengan Maha Pencipta segala makhluk dan alam semesta..sya harap saudara tabah dan kuat semangat.biar apa persepsi segelintir masyarakat terhadap golongan Hiv..Dunia ini hanya pinjaman..tiada yg kekal hanya ALLAH SWT yg kekal untuk selamanya..wsalam

    ReplyDelete
  3. salam. dahulu saya merupakan gay. saya alpa dan tenggelam dlm maksiat sehingga pada suatu hari saya dimasukkan dalam wad kerana demam virus. dia ada tanya soalan berkaitan dengan seks. saya trauma, menganggap saya kena hiv. saya buat blood test sebanyak 3 kali; selepas sebulan, selepas 4 bulan dan selepas 7 bulan. masih lagi negatif tetapi simptoms masih tidak hilang cuma saya beransur pulih. sehingga kini saya takut dikatakan penghidap hiv.

    setelah berfikir panjang, saya telah sedar akan kesilapan masa lalu. saya cuba kembali ke pangkal jalan dan harap agar dipermudahkan olehnya. Pada awalnya, saya hanya memikirkan mati, tetapi dengan sokongan rakan2 saya teruskan perjuangan hidup kerana saya yakin ada sebab disebaliknya. sehingga kini saya bersyukur saya hiv negatif. dan saya berazam utk berkhidmat utk penghidap hiv di masa akan datang. In Shaa Allah

    ReplyDelete
  4. Anonymous sy pun ada masalah sama seperti saudara negative tapi punya sytomp yg kuat bole kita share. Email sy hassanmat8@gmail.com

    ReplyDelete
  5. salam...
    saya nak cerita sikit psal diri saya. saya disahkan mengidap herpes, sejenis penyakit kelamin yg incurable, tak boleh sembuh..hmm macam HIV gak lah... sama ja simptom dan cara sebaran..hanya disebabkan kesilapan sikit saja. sekali saja buat silap ari tu!! :((( . saya ni jenis perahsia, so pendam je la.. family tak tahu. kalau tahu remuk hati mak ayah...
    sedih sangat. rasa hina tetiba, rasa org keliling mulia2 belaka.
    ye lah.. org lain tak sangkut, kita yg nakai sikit2 ni sangkut... nk kata tak adil, haishh..tuhan buat semua elok dahh..mungkin ada hikmah..

    tergerak hati nak buat blood test..secara automatik, sekadar nak cek.. ada la seminggu lepas kejadian tu.. tetiba result tunjuk
    02-July-2013 1:50PM
    Herpes Type I --> 1:92 Positive
    Herpes Type II --> 1:41 Positive

    Negative< 0.90
    Borderline 0.91 - 0.99
    Positive > 1.0

    Terduduk jugak la...cam tak caya, tuhan pilih saya.. :'(

    saya sembang ngan staff health lab tu...dia pun cakap benda ni tak boleh sembuh.. dia akan kekal dalam badan..sampai mati..
    cuma boleh try rawatan alternatif.. boleh sembuh dia cakap, lalu dia bagi no tel doktor tu.

    apa pilihan yg saya ada?

    saya pegi jumpa, saya jalani rawatan tersebut..seperti yg disarankan...
    lepas dua bulan result saya camni..

    MAAF, SAYA BUKAN NAK PROMOTE APA2 K!!!!! SAYA CUMA NAK TOLONG ORANG YG PERNAH RASA SEPERTI SAYA!

    result tertera:
    28-Aug-2013 9:31AM
    Herpes Type I --> 0.33 Negative
    Herpes Type II --> 0.64 Negative

    Alhamdulillah dah negative...aku nangis lagi...syukur...

    rupanya benar apa yg nabi kata, setiap penyakit ada ubatnya. kalau tidak rawatan moden, rawatan tradisi dan alternatif boleh sembuhkan dgn izin Allah.
    masakan daun lidah jin atau durian belanda boleh bunuh sel kanser? Pernah dengar?

    saya akan teruskan rawatan tu, sehingga bacaan saya kembali kosong 0 insyallah. saya nak clear rekod seperti dulu. Here we go!!!!!

    utk rakan2 yg sudi baca.. maaf saya tak akan tinggalkan nombor atau alamat email sbb saya takmau ada insan di luar sna yg kenal dan tahu plak saya pengidap herpes. kan saya cakap saya perahsia..

    cumanya saya boleh bagitau, saya org sebelah utara tanah air. kalau yg nak cuba tu, tinggalkan komen dan alamat email kat bawah. saya akan contact secara private. ok kot?

    sekian, terima kasih kerana memberi ruang utk saya luahkan. terharu saya baca result blood test sebentar tadi..huhuu..sujud syukur terus. pastu terus taip komen ni.

    p/s: berkenaan HIV/AIDS, doktor alternatif tu ckp ada sorang hamba allah dh sembuh dalam sebulan lebih. janji ikut jadual makan ubat dan pantang kena jaga. yg lain, no hal. be happy as normal people. dan selagi boleh, rahsia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam saudara,

      mohon share rawatan.ni emel saya.Amazonian07@gmail.com

      Delete
    2. salam.blh share ke sy x rawatan tu,ni email sy aimanabdul87@yahoo.com.

      Delete
    3. salam, saya dah reply. boleh check email. terima kasih.
      -anon(4 september 2013)

      Delete
    4. Salam, boleh share ttg rawtan hiv tu..email saya bud_er1@hotmail.com terimakasih

      Delete
    5. salamm..boleh share rawatan hiv tu..email saya hafizproace@gmail.com

      Delete
    6. salam bang adakah kalau da cecah 0 dia akan tetap kosong atau boleh kena penyakit tu balik ? saya pun da buat kesilapan sekali dan tengh tunggu keputusan ujian, doa kan tuk kesihatan saya

      Delete
    7. Mohon share saya pun sebelah utara.

      Remycare@outlook.com

      Delete
    8. assalamualaikum....boleh kongsikan kepada saya mengenai rawatan ini. saya sangat memerlukan. email saya insanbiasa614@gmail.com

      Delete
    9. Salam
      Mohon share
      rizal.zaid@yahoo.com

      Delete
    10. Salam
      Mohon share info dgn saya

      Terima kasih

      alif.arduino@gmail.com

      Delete
    11. Salam
      Mohon share info
      zambri_12345@yahoo.com

      Delete
    12. Terima kasih perkongsian encik
      ...kairulhakimi16@gmail.com

      Delete
    13. Terima kasih perkongsian encik
      ...kairulhakimi16@gmail.com

      Delete
    14. Mohon share...mohdfardey2806@gmail.com

      Delete
    15. Mohon share ke:
      gfforce48@gmail.com

      T/Kasih

      Delete
    16. Salam..mohon share rawatan.email sy sudah tertera gilangibra

      Delete
    17. Maaf email saya gilangibrtra@gmail.com

      Delete
    18. tolong saya cik.. jjoriri@gmail.com

      Delete
    19. Salam mohon share , aziminzulkiflee@yahoo.com

      Delete
    20. Salam, mohon share. Sy mencari rawatan. kaygames6956@gmail.com

      Delete
    21. mohon share ye sgt2 memerlukn holoh.88@yahoo.com

      Delete
  6. Mohon share...mummymanja@yahoo.com.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. alin, saya dah reply. boleh check email

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  7. mohon share radiah_m@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  8. Salam, blh ceritakan pengalaman saudara secara daripada kemungkinan berlaku jangkitan dan proses seroconversion sehingga pemeriksaan?

    ReplyDelete
  9. Salam.sy nak tanya.adakah syimtom panyakit kelamin yang lain sama dengan penyakit hiv.?

    ReplyDelete
  10. Salam. Adakah jika sebulan dr xtvt brisiko n buat ujian herpes negatif. Kompom negatifla 2?

    ReplyDelete
  11. Salam , mohon share
    alan.wave.biz@gmail.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum...mohon share kasimo_05@yahoo.com
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  13. MOHON SHARE LQL1233@HOTMAIL.COM

    ReplyDelete
  14. mohon share picsesgirlz@yahoo.com

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Mohon share seli7505@gmail.com

    ReplyDelete
  17. hari ni 22 feb 2018 aku di sahkan hiv+ semuanya kelam.. hanya ALLAH yang tahu.. aku terima dengan redo semoga ianya memberikan aku titik permulaan untuk aku mendekatkan diriku dengan yang Esa dan memberikan aku sejuta kemanisan dalam kehidupan aku sebagai hamba nya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tabah la sahabat

      Delete
    2. pernah cuba rawatan alternatif? madu dan habbatus sauda

      Delete
    3. Boleh saya thu simptoms2 awl kena hiv macamna ya?

      Delete
  18. Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

    ReplyDelete
  19. Aku dapat tahu adik aku positif HIV. Memang sedih tapi aku redha, aku terima, apapun dia masih adik aku, aku sayang dia macam mana pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Camne simptom2 awal hiv ni ya?sesapa bleh bntu x?

      Delete
    2. Selamat pagi saudara-saudaraku, saya Dr Peter Balogun, saya seorang penyihir yang hebat, saya dapat membantu anda menyembuhkan penyakit yang mungkin anda alami seperti
      1: HIV
      2: EBOLA
      3: VIRUS CORONA
      4: KANSER
      5: BARENESS
      6: PERLU VISA
      PEKERJAAN
      E.T.C \ Untuk maklumat lebih lanjut hubungi saya va e-mel peterspellcaster420@gmail.com am di perkhidmatan anda sebarang penjelasan yang mungkin anda perlukan salam

      Delete
  20. Åšwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    ReplyDelete
  21. ninarauzan@yahoo.com

    ReplyDelete

MY RECENTLY POST

ISU PLHIV MEMBELI UBAT HAART SECARA DALAM TALIAN

Tular isu mengenai PLHIV dari sebuah laman medsos yang menyatakan tentang segelintir PLHIV yang membeli ubat secara online dengan kadar harg...

MY POPULAR POST