Wednesday 4 July 2012

Spirulina

Untuk entri kali ini, AA ingin memuatkan beberapa info yang amat berguna ttg spirulina. AA jadikan sebagai salah satu suplemen tambahan harian. Alhamdulillah setakat ini AA serasi dengan suplemen ini dan tidak ada apa2 kesan yang tak elok selepas AA mengambilnya secara konsisten.

Spirulina adalah nama bagi satu bentuk makanan tambahan yang mirip kepada Chlorella dan Aphanizomenon flos-aquae (Alga Biru Hijau). Spirulina wujud dalam dua jenis spesis cyanobacteria: Arthrospira platensis, dan Arthrospira maxima. Keduanya serta juga spesis Arthrospira yang lain pernah diklasifikasikan dalam genus Spirulina

Kini, terdapat persetujuan bahawa mereka adalah dari jenis genus berbeza, dan spesis makanan yang tergolong dalam kumpulan Arthrospira; walau bagaimanapun, istilah Spirulina yang lama masih lagi sering digunapakai. Spirulina dituai dari serata dunia, dan sering digunakan sebagai makanan tambahan serta sebagai makanan lengkap dan boleh didapati dalam bentuk tablet, kepingan, serbuk dan juga cecair. Ia juga digunakan sebagai makanan binatang tambahan untuk industri akuakultur, akuarium dan ternakan ayam

Kandungan dan kelebihan Spirulina :

Protein & Acid Amino

Asid Lemak dan lain-lain Lipid yang mustahak ;
Vitamin & Zat Galian

Asid Gamma Linolenic (GLA)

Karbohidrat, Pigmen & Enzim

Protein & Acid Amino

 
  1. Spirulina mengandungi kandungan protein tertinggi berbanding dengan mana-mana pemakanan asli (65%) melebihi daripada daging dan ikan (15%-25%), kacang soya (35%) dan telur (12%).
     
  2. Spirulina adalah sumber protein yang lengkap memandangkan ia mengandungi segala asid amino yang penting.
     
  3. Ia mudah dihadamkan dan menyerap (85%-95%) kerana dinding sel mukopolisakaridanya yang lembut dan tidak mengandungi selulosa (fiber atau serat).
     
  4. Penghadaman dan penyerapan adalah mustahak bagi manusia yang kekurangan nutrien, orang dewasa dan usus yang malserapan
Asid Lemak dan lain-lain Lipid yang mustahak
  1. Spirulina secara praktiknya tidak mengandungi lemak/100g dan tidak mengandungi kolesterol.
     
  2. Ia bagaimanapun sumber pekatan GLA(gamma linoleic acid). Ia membantu dalam menyeimbangkan pengujudan kolesterol, keadaan kulit dan sebagainya.
     
Vitamin & Zat Galian
  1. Spirulina mengandungi makanan terkaya dalam Beta-Carotene (pro-vitamin A) 10 kali lebih dari lobak.
     
  2. Badan manusia boleh menukar Beta-Carotene kepada vitamin A apabila diperlukan.
     
  3. Vitamin A adalah mustahak dalam mengekalkan lendir selaput (Mucus Membrance) dan pigmen sesuai untuk penglihatan.
     
  4. Beta-Carotene boleh mengurangkan kolesterol dan mencegah kanser.
     
  5. Spirulina adalah sumber utama Vitamin B12. Vitamin ini mustahak bagi menghasilkan sel darah merah, sumsum tulang dan membina sistem saraf.
     
  6. Kebanyakkan tumbuhan serta sayuran tidak mengandungi B12. Vegetarian atau pemakan sayuran perlu mengambil Spirulina untuk menggantikan kekurangan vitamin B12.
     
  7. Vitamin B12 juga membantu mengurangkan risiko serangan lemah jantung dan strok.
     
  8. Spirulina juga merupakan sumber terkaya zat besi (50 kali lebih daripada bayam)
     
  9. Penyerapan zat besi dalam Spirulina adalah 60% lebih baik daripada mana-mana iron supplement seperti `iron sulphate dan sebagainya.
     
  10. Zat besi adalah mustahak bagi menguatkan sel darah merah dan sistem imun yang sihat.
     
  11. Spirulina merupakan salah satu makanan kalsium yang utama, membekalkan lebih kalsium daripada susu. Kalsium adalah mustahak bagi tulang yang sihat dan menghalang penyakit `Osteoporosis.
     
  12. Spirulina juga mengandungi magnesium, kromium, selenium, kuprum dan zat besi.
     
  13. Kromium merupakan faktor utama menghalang serta merawat penyakit diabetes.
     
Asid Gamma Linolenic (GLA)

GLA, pelupur kepada prostaglandin badan yang terdapat di Spirulina, telah menunjukkan secara kimia dengan kesan bermanfaat ke atas keseluruhan sistem hormon, tekanan prahaid, penurunan kolesterol, sakit jantung, sakit kulit, masalah kesuburan payudara, kanak-kanak yang `hyperactive, arthritis dan sebagainya.


Karbohidrat, Pigmen& Enzim

i.) Spirulina mengandungi 15% - 25% Karbohidrat dan gula yang mudah diserapkan oleh badan dengan penglibatan minima insulin. Ia memberikan tenaga segera.
 
ii.) Pigmen seperti Phycocyanin dan Klorofil membantu membina lebih enzim sesuai untuk mengawal metabolisma badan.
 
iii.) Spirulina mengandungi bilangan enzim. Salah satu daripadanya adalah `Superoxide dismutase (SOD) . Ia adalah
mustahak untuk mengeluarkan radikal bebas dan melewatkan proses penuaan.

4 comments:

  1. Sy doakan kesihatan En AzamAli semakin baik hendaknya.. Semoga dirahmati Allah..

    ReplyDelete
  2. Salam. memang akak akui spirulina baik untuk kesihatan. Akak harap azam sihat dan ceria. Boleh tak communicate kat personal email Azam?

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kpd anonymous yg mendoakan azam walaupun kita tak saling mengenali. moga semangat ukhuwah itu mendatangkan rahmat.

    utk mak wardah, insya allah, akak boleh hubungi azam melalui email.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Azam, salam malam minggu. Tried to email but undelivered. Try send any email to makwardah@gmail.com afterthat akak guna my personal email. Tqvm

      Delete

MY RECENTLY POST

ISU PLHIV MEMBELI UBAT HAART SECARA DALAM TALIAN

Tular isu mengenai PLHIV dari sebuah laman medsos yang menyatakan tentang segelintir PLHIV yang membeli ubat secara online dengan kadar harg...

MY POPULAR POST