Rakan AzamAli.com.my

Sunday, 28 October 2012

Status ODHA; Implikasi terhadap bakal pak dan mak mertua yang stigma dan prejudis.

Perbualan antara seorang anak gadis dengan ibu bapanya...

Ayah : Eh Ina, kenapa asyik termenung je ni, teringatkan sapa ni?

Ina : Eh ayah...erm tak la ayah...( berasa terperanjat kerana lamunan diganggu oleh ayah)

Ayah : cuba cerita dengan ayah dan mak, manalah tahu kalau boleh kami tolong..

Emak : ya tak ya la ina ni...kan mak dan ayah masih ada, janganlah sembunyikan masalah ina tu dari kami. kalau kami dah takda sapa lagi tempat ina nak meluahkan perasaan kan..

Ina : Ermmm mcm ni la ayah, mak... Ina sekarang ni berasa buntu la. nak teruskan perhubungan susah dan putuskan dah timbul rasa sayang yang mendalam. tambahan pula dia tu baik dan patuh pada ajaran agama.

( Ayah dan emak saling berpandangan. Rasa ingin tahu mereka semakin membuak2. Persoalan demi persoalan cuba dilontarkan kepada ina untuk mengetahui perkara yang sedang bermain di fikiran anak gadis mereka. Lantas Ina mula membuka bicara untuk berterus terang tentang masalah yang menyelubungi dirinya ).

 Ina  : Ayah...mak, jangan terkejut tau dengan apa yang ina nak cakap ni. ( Lama ina berfikir seolah2 memikirkan pembuka bicara yang sesuai untuk memberitahu rahsia yang disimpannya selama ini kepada ayah dan ibunya. ayah dan ibu pula semakin resah dan gelisah selagi mereka tidak tahu apa yang ingin disampaikan oleh ina)

Ina : begini ayah mak.... tentu ayah dan mak tahu hubungan ina dengan farid kan?

Emak : kenapa pula dengan hubungan korang berdua? ada masalah ke?

Ayah : ye tak ye, selama 5 tahun korang berdua kenal tak pernah sekalipun korang merungut di antara satu sama lain. lagipun ayah dah kenal lama dengan ayah si farid tu sejak kami sekolah rendah lagi. keluarganya pula baik2 belaka. sepanjang ayah kenal dengan keluarga mereka tu, ayah dianggap seperti anak mereka sendiri tambahan pula masa ayah bersekolah dulu ayah tinggal di asrama. kebetulan keluarga ayah farid tinggal berdekatan dengan sekolah kami berdua. jadi tiap2 minggu keluarga mereka selalu menjenguk ayah.

Emak : Ina, beritahulah kami, ina ada masalah dengan farid ke? lagipun korang berdua tak lama lagi berkahwin. persiapan dah lama diatur dan keluarga semua dah tahu.

( Ina semakin rasa berat hati untuk memberitahu perkara sebenarnya dengan kedua ibubapanya. namun memikirkan bahawa perkahwinan adalah masa depan, ina mula menguatkan semangat untuk meluahkan apa yang terbuku di hati)

Ina : Ayah mak, ina minta maaf banyak2 andai apa yang ina luahkan ini boleh menyebabkan hubungan antara kita dengan keluarga abg farid menjadi renggang. ina tak bermaksud demikian.

Ayah : Ceritalah nak.. kami sedia mendengarnya.

Ina : begini ayah mak.... baru2 ni saya dan abg farid ada buat pemeriksaan kesihatan. dalam laporan kesihatan yang doktor keluarkan didapati abang farid adalah seorang HIV positif.

( mendengar perkataan HIV POSITIF, jantung ayah dan ibu ina seolah2 dipanah petir. mereka berdua sangat terkejut)

Ayah : mcm mana boleh jadi begitu? astaghfirullah...... farid farid..... kenapa tetiba dia pula jadi pembawa hiv positif..ayah tak sangka pula farid tu macam tu ye.

Mak : ina, mak tak setuju awak berkahwin dengan farid. baik putuskan saja perhubungan ina dengan dia. ada ramai lagi lelaki lain yang lebih layak untuk ina bukan hanya farid sorang je.


Situasi yang baru saja aku paparkan di permulaan entry adalah antara cebisan kisah yang berlaku di kalangan mereka yang berstatus HIV  positif di mata bakal ayah dan mak mertua. aku percaya kisah ini pernah berlaku di mana2 saja. yang menjadi mangsa adalah mereka yang berstatus hiv positif. aku percaya tidak semua ibu dan bapa di dalam dunia ini mahu agar anak mereka memilih untuk berkahwin dengan lelaki maupun perempuan yang ada hiv.


siapa saja berhak untuk mendapatkan pasangan dan menantu yang terbaik buat diri mereka. jadi aku tidak hairan andai kisah yang dipaparkan di permulaan entry ini berlaku lebih dahsyat lagi daripada apa yang digambarkan. di kalangan ibu bapa, mereka memikirkan bahawa di luar sana lebih ramai lagi lelaki atau perempuan yang lebih baik buat anak2 mereka walaupun anak2 mereka menerima calon pilihan mereka yang ada hiv seadanya. 


ini mungkin disebabkan kejahilan pengetahuan mereka berkenaan HIV dan AIDS. tidak dapat dinafikan juga mereka bertindak begitu atas dasar sayangkan anak mereka dan tidak mahu anak2 mereka dijangkiti atau ditakdirkan menjadi duda atau janda dalam keadaan usia perkahwinan yang terlalu singkat. mungkin juga mereka tidak mahu menerima keturunan2 mereka yang dicemari oleh virus hiv yang boleh membunuh sesiapa sahaja tanpa mengira pangkat dan darjat lantaran perkahwinan dengan pembawa hiv positif.


aku tidak akan memperkatakan isu ini menerusi perspektif agama kerana kita tahu agama sudah tentu mempunyai penyelesaian yang adil sama ada di pihak bakal mertua dan bakal menantu yang berstatus hiv positif. aku cuma ingin membawa perhatian semua kepada sikap segelintir bakal mertua/ibu bapa yang amat takut dan tidak setuju jika anak2 mereka memilih bakal pasangan hidup yang hiv positif. aku tidak tahu jika aku berada di pihak bapa yang mempunyai anak gadis/anak teruna yang bakal dijodohkan dengan lelaki/perempuan yang berstatus hiv positif.


ramai yang berkata, buat apa mendukung biawak hidup kerana ia menyusahkan diri sendiri. jika diteliti ada juga kewajaran istilah itu diterimapakai. namun jika difikirkan di sudut hak seorang yang berstatus hiv positif, memang ada lagi perkara yang patut diperhalusi. memang senang nak menolak pilihan yang dianggap buruk di mata kita tetapi cuba kita fikirkan seketika bagaimana jika perkara itu berlaku pada ahli keluarga atau pada anak2 kita? ingatlah bahawa dunia ini ibarat roda. hari ini kita mungkin terlalu selektif dalam isu ini tanpa memikirkan sedikitpun hak orang lain. tetapi harus diingat suatu masa andai ujian itu terjadi ke atas diri kita, di situlah kita akan tahu betapa peritnya nasib seorang PLHIV. berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.


Allah telah tentukan ajal, jodoh, rezeki dan maut kepada setiap hamba-hambaNYA.













8 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. "Situasi yang baru saja aku paparkan di permulaan entry adalah antara cebisan kisah yang berlaku di kalangan mereka yang berstatus HIV positif di mata bakal ayah dan mak mertua. aku percaya kisah ini pernah berlaku di mana2 saja. yang menjadi mangsa adalah mereka yang berstatus hiv positif. aku percaya tidak semua ibu dan bapa di dalam dunia ini mahu agar anak mereka memilih untuk berkahwin dengan lelaki maupun perempuan yang ada hiv."

    Kepada AO yang komennya terpaksa didelete atas sebab2 yang tertentu,

    dalam huraian daripada penceritaan kisah yang berlaku di atas, ada disebutkan "tidak semua ibu bapa di dalam dunia ini mahu agar anak mereka memilih untuk berkahwin dengan lelaki maupun perempuan yang ada hiv"

    jadi, daripada kenyataan "tidak semua", tidak timbul soal judgemental terhadap sesiapa pun. ia cuma pendapat peribadi yang timbul daripada pengalaman dan ia tidak 100% menyatakan bahawa semua orang atau 100% menolak golongan ODHA. tidak dinafikan, ada juga yang tidak menerima golongan ODHA sebagai teman hidup dan golongan itulah yang dimaksudkan.

    ReplyDelete
  3. jika cebisan mengapa di delete?

    ReplyDelete
  4. "Kepada AO yang komennya terpaksa didelete atas sebab2 yang tertentu"

    jelas dan nyata kan? lagipun AO terus menerus kaitkan entry di atas dengan kehidupan peribadi saya sedangkan ia adalah bersifat umum dan menyeluruh bagi golongan ODHA. dibimbangi pembaca2 lain turut menganggap ia adalah komen yang ditujukan kepada peribadi secara khusus buat diri saya sedangkan ia tidak merujuk kepada mana2 individu2.

    ReplyDelete
  5. no komen. sya langsung tak kaitkan dengan Azam.

    ReplyDelete
  6. elok la tu..apapun terima kasih sudi bg komen... ada juga penyeri blog sy ni..

    ReplyDelete
  7. Bkn penyeri tapi untuk tanda sokongan, sy xmampu mcm org lain turun padang bg sokongan..hanya melawat2 blog dan bagi sokongan saja. Persepsi boleh berubah..dan saya positif mengenai itu..

    Sama-sama kita mendidik masyarakat untuk menjadi masyarakat yang beragama dan minda pertama. Insyallah.

    "Aku adalah sangkaan hambaku" dan syaitan suka org yg berputus asa. Renungkanlah harapan dr Allah dan pemutus harapan dari musuh sebenar kita :). WA

    ReplyDelete
  8. TQVM...hanya allah saja yang mampu membalas kebaikan yang AO curahkan...

    ReplyDelete