Rakan AzamAli.com.my

Wednesday, 31 October 2012

HAART ; Apa saja yang baik2 mengenainya

Kesibukanku di akhir2 ini seringkali menjadikan diriku terlalu letih dan adakalanya aku menjadi tidak berdaya untuk melakukan aktiviti yang sepatutnya. Namun demi tugas aku perlu gunakan setiap peluang dan kesempatan yang ada dengan sebaik2nya agar aku dapat memenuhi tanggungjawab yang diamanahkan dengan sewajarnya. Aku tidak harus menjadikan kehidupanku sebagai ODHA semakin terbatas dan menjejaskan prestasiku dalam kerjaya.


Di sebalik itu aku sering terfikir apakah cara yang terbaik agar aku dapat mengekalkan staminaku dalam menghadapi pelbagai bebanan kerja yang kutanggung hari demi hari. Pernah satu ketika aku cuba mengamalkan pengambilan vitamin tambahan dalam diet harianku namun atas sebab yang berpunca dari diriku sendiri ia terhenti begitu saja. Aku juga yang tidak konsisten dalam pengambilan vitamin tambahan. Aku pernah beli multivitamin di sebuah farmasi dan untuk kujadikan rutin harianku namun ia akhirnya menjadi barang perhiasan di dalam bilikku.


Namun pengambilan ubat HAART tetap aku jadikan aktiviti wajib. Itulah yang telah aku setkan dalam fikiran sejak mula2 aku mengambil kedua2 ubat itu. Peristiwa aku terlupa sekali makan ubat menjadikan aku semakin berhati2 agar ia tidak berulang kembali. Aku tahu ubat ini adalah ikhtiar terakhirku untuk berusaha menjadikan kehidupanku sihat. Aku tahu ubat ini ibarat peluang yang Allah bagi kat aku untuk meneruskan sisa2 hidupku dengan sempurna. Aku juga tahu ubat ini sangat sangat memerlukan komitedku sepanjang hayat.


Bagi kawan2 yang masih belum memulakan HAART, aku tabik springgg kat korang. Mungkin ada amalan2 yang korang buat sehingga menjadikan korang masih lagi kebal daripada serangan2 virus2 HIV dalam tubuh badan korang. Di satu sudut aku juga terfikir tentu ada rahsianya mengapa allah menjadikan diri mereka hidup tanpa ubat sekalipun mereka hiv positif. Bagi aku, ini bukanlah perkara yang kuanggap kejutan kerana pada bila2 masa sahaja CD4 dalam badan boleh menurun dan sampai masanya untuk memulakan HAART. 


Aku pernah terfikir alangkah bagusnya kalau CD4ku tidak jatuh menjunam.  Pelbagai supplemen aku jadikan santapan harian dengan harapan aku tidak akan bergantung sepenuhnya dengan ubat HAART. Lagipun sebelum ini aku tahu kesan ubat HAART bukan kepalang kat sesapapun jadi kalau boleh aku mahu mengelak dari memakan ubat HAART. 


Itu cuma impian namun akhirnya terbukti ia cuma menjadi satu mimpi apabila doktor mengesahkan CD4ku jatuh ke tahap 317 dan aku dikehendaki memulakan pengambilan ubat HAART. Perasaan bercampur baur datang silih berganti. hampir lagi aku minta agar pengambilan HAART seperti yang disarankan doktor ditunda sebab aku  mengharapkan CD4 aku naik kembali melebihi 350. Namun aku rasa ia bukanlah langkah yang bijak sebab ia meletakkan diriku dalam keadaan berisiko untuk sampai ke tahap kritikal. Jika sampai ke tahap itu, sudah tentu lebih sukar untuk aku terima lantaran ia memerlukan rawatan dan tidak mustahil kalau aku kena tahan di wad berminggu2 atau berbulan2 lamanya.


Kenapa aku anggap hasrat menunda mengambil ubat HAART tidak bijak? Aku punya alasan tersendiri berdasarkan pengalaman dari pemantauan doktor terhadap CD4ku sebelum ini. Sebabnya CD4ku sebelum ni sudah terbukti jatuh mendadak daripada 464 menjadi 317. Lebih dari 100 pulak tu. Jadi aku buat keputusan untuk menerima saranan doktor untuk kebaikan aku juga. Jika aku tidak segera mulakan HAART, tidak mustahil jika CD4 aku akan jatuh merudum lagi.


Nasihat sahabat2 senasib tetap aku jadikan panduan. Adalah lebih baik memulakan rawatan HAART pada ketika CD4 masih stabil (antara 250-350) sebab dari segi lonjakan CD4 ia boleh berlaku dengan cepat dibandingkan jika mulakan rawatan HAART pada paras CD4 yang sangat rendah. Apa jadi dengan VL? Secara klinikal, jika CD4 naik, VL akan turun.


Namun dalam kitaran hidup seorang PLHIV, perkiraan CD4 bukanlah suatu yang agak mustahak sebab yang lebih penting ialah kadar VL dalam tubuh badannya. Semakin kurang VL, semakin baik baginya. Tidak guna kalau CD4 naik tapi VL berganda2. Yang diutamakan ialah rencatan virus dalam tubuh seseorang kerana itu yang menentukan keberkesanan HAART dan kebolehjaminan tahap kesihatan ODHA.


Usah bimbang dan ragu dengan ubat HAART. Setakat ini alternatif terbaik bagi golongan ODHA meneruskan kehidupan yang lebih sihat adalah dengan rawatan yang sistematik melalui pengambilan ubat HAART. Tidak ada jalan singkat untuk menjadi lebih sihat bagi golongan ODHA.


Setakat ini aku belum pernah dengar mana2 PLHIV kat dunia ni yang mati sebab makan ubat HAART. Setahu aku, hanya mereka yang tidak mahu tampil mendapatkan rawatan saja boleh jadi menemui ajal. Apapun semua orang tahu bab2 mengenai ajal ini bukan urusan manusia. Aku yakin allah maha tahu yang terbaik buat diriku di segenap aspek termasuklah soal ajal. Aku bertawakkal sepenuhnya kepada allah di samping berusaha meneruskan rawatanku.


Alhamdulillah setakat ini aku sudah dapat membiasakan diri dengan ubat2an yang aku makan. Kesan sampingan itu makin lama makin kurang kurasai. Aku juga sudah jarang mendapat selsema, batuk dan demam jika dibandingkan sebelum makan ubat HAART tiap minggu ada saja sakit yang datang bersilih ganti. Kalau bukan selsema, demam atau batuk. Tambah lagi kalau aku "travel" jauh ke hospital makin menjadi2lah sakit2 tu. Tapi sekarang ni sudah tidak ada. Syukur ke hadrat ilahi.



2 comments:

  1. Alhamdulillah...

    Tapi ada kes CD4 tinggi dalam masa yang sama VL naik tinggi... ni yang bahaya kan....tapi betul lah ikut logik kalau CD4 tinggi VL akan turun... itu yang kena kita jaga... tapi semuanya terpulang pada Allah gak kan... kita usahkan aje... mudah2 an Azam saya dan PLHIV lain semakin sihat tinggi CD4 dan rendah VL kan.....:)

    ReplyDelete
  2. betul tu najmi.. tp apa akn jd klu cd4 naik dan VL naik sama?doktor kasi tukar ubat ka?

    ReplyDelete