Sunday 16 September 2012

HAART Azam hari kelima

Salam buat semua.


Alhamdulillah hari ini masuk hari yang kelima aku mengambil ubatan HAART. Rasanya pada hari kelima ini aku semakin yakin. Mengapa aku berperasaan sedemikian?


Pertama, rasa pening2 dan mual teruk yang kualami seperti di hari permulaan sudah agak kurang. Rasa pening masih ada tetapi ia tidak teruk sangat. Aku masih mampu berjalan walaupun di kegelapan malam ( suasana ketiadaan bekalan letrik akibat hujan lebat dan petir ). 

aku terjaga seawal pukul 12:00 tgh malam. ketika itu aku berasa sedikit pening2 namun ia tidak membuatkan aku berjalan terhuyung hayang ketika aku mencari2 tandas untuk membuang air kecil. kan aku banyak minum air kosong bersama ubat yang aku makan.


Kedua, keadaanku semasa mula2 makan ubat pada hari pertama, aku mengalami demam panas dan kini ia beransur pulih. juga sewaktu aku menerima laporan daripada doktor ketika temujanjiku baru2 ini berkenaan cd4ku yang terkini di hospital. 

aku langsung tidak sempat memberitahu doktor bahawa aku sedang demam panas kerana aku terkejut pabila doktor mula menyuruh aku makan ubat. aku seolah2 tergamam dan tidak percaya bila doktor sebut pasal ' makan ubat'. kerana aku tahu kesan HAART bukan kepalang.


Keseresaian ubat yang aku makan semakin aku rasai lantaran side effect yang pada mulanya teruk semakin berkurangan. Demam yang kualami hilang ( mungkin ada kaitan dengan kenaikan cd4 dan tidak mustahil VL aku menurun lantas serangan demam panas itu dapat dilawan dengan antibodi tubuhku yang terkini hasil tindak balas selepas memasuki hari yang kelima aku mengambil ubatan HAART ). CHEWAH....mcm la aku ni doktor plak....tp tak salah juga buat andaian yang positif mcm tu kan...yg pasti aku langsung tidak makan sebarang ubat seperti panadol atau ubat2 dari farmasi untuk demam yg menyerangku kali ini.








2 comments:

MY RECENTLY POST

SALAM DIHULUR MAAF DIPINTA

Selamat hari raya aidil fitri... Kepada yang telah memulakan haart treatment, jangan lupa makan ubat tepat masa. Sentiasa bawa ubat kalau be...

MY POPULAR POST